The Musical Box: AC/DC hamrar in riffen

söndag 27 september 2015

AC/DC hamrar in riffen

AC/DC – THE RAZOR´S EDGE – 1990

Ett uppenbart försök att dölja alla extra kilon och rynkor sedan senaste plattan. Men vilken start på 90-talet det blev för AC/DC. The Razor´s Edge är ett stort nummer i hårdrocksvärlden.
Vi kan väl börja med Thunderstruck där AC/DC hamrar in riffen. Och så den där hemska pubertala bakgrundskören...oooh Thunder! En riktigt cool låt.

Något liknande hade AC/DC aldrig gjort tidigare. Och inte efter heller. Fortfarande ruskig, och ännu ruskigare var den 1990 (eller 1991) när jag såg AC/DC i Scandinavium.
Inte för att Thunderstruck bleknat särskilt mycket, men min favorit så här 25 år senare är låten efter, Fire Your Guns. Som jag bara inte kan ut ur huvudet.

Den tog sig in och nu sitter den där. Det är inte ofta AC/DC drar upp tempot så våldsamt. Och vilka riff!

Jag påstår att The Razor´s Edge är AC/DC:s 90-talssvar på Back In Black och en attack mot 70-talets Highway To Hell.

Detta trots att det dyker upp ett par skitlåtar också; Are You Ready och Goodbye & Good Riddance To Bad Luck.

Men säg det hårdrockalbum som inte har minst ett par utfyllnadslåtar.

Jag köpte skivan 1990, tröttnade(?) och gjorde mig av med mitt sönderspelade ex i början av 2000-talet. Det var under den tiden vinylskivor räknades som farligt avfall, så jag tror jag fick en tia för den på loppis.

Ångrade mig givetvis. Men hittade den, i nyskick, på loppis något senare och betalade tre spänn för den(!).

Nr: 1375/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar