The Musical Box: Deep Purple och soul

söndag 26 juni 2011

Deep Purple och soul

DEEP PURPLE - STORMBRINGER - 1974

Stormbringer är en bra rocklåt. Fan vet om den inte borde räknas in bland Deep Purples klassiker...eller gör den det kanske? Jag vet inte.

Där är Deep Purple nästan i nivå med vad de gjorde på In Rock och Machine Head, tung, rå och skitig rock. Okej, lite funkigt är det, men det är bra.
Jävligt tråkigt att resten av skivan Stormbringer från 1974 inte alls hänger med. Det är faktiskt en riktig skit-platta. Jag vet egentligen inte varför, men Ritchie Blackmore känns helt off.

Visserligen kör han sina riff som vanligt, men det verkar oinspirerat och uttråkat. Det kan väl påpekas att han lämnade bandet efter det här albumet.
Sen har jag VÄLDIGT svårt för David Coverdale och hans röst. På något sätt passar han inte in i Deep Purple-soundet. Jag menar, Purple var väl inget soul- eller funkband.

Jag tror säkert Coverdale är en utmärkt sångare, men inte i Deep Purple. Så fick jag det sagt. Gillan rules!

Några fler låtar då...
Nää...tror inte det. Men Soldier of Fortune är en otäck ballad.

Mer om Deep Purple:
En rallarsving av Deep Purple (Fireball)
Bolin var inte Blackmore (Come Taste the Band)

5 kommentarer:

  1. haha, ord och inga visor! Och visst är Ian Gillan the one and only DP-sångare.

    SvaraRadera
  2. Tjena Olle !
    Har tyckt som du om Stormbringer men så satte jag på den ikväll och kan inte sluta spela den pga spår som balladen Soldier of fortune, Stormbringer, The Gypsy, High ball shooter och Lady double dealer och tycker att mitt repiga ex är skitra !
    Med vänlig hälsning Pelle i Gävle

    SvaraRadera
    Svar
    1. He, he. Ok, då ska jag ge den en ny chans jag också! Det var väldigt länge sen den spelades.

      Radera
  3. Glenn Hughes, the voice of rock var mannen bakom funket i Purple. Man kan tycka vad man vill om det men Glenn är nog den sångare som är bäst i Purple, tråkigt nog så hörs han inte när Coverdale tar ton. Men, men basen i Burn är ju Glenn den också.

    SvaraRadera