The Musical Box: Slade nästan seriöst

måndag 13 juni 2011

Slade nästan seriöst

SLADE - NOBODY´S FOOL - 1976

Jag blir lite imponerad av att ett så bara halvhyfsat glamrockband som Slade kunde göra en så bra skiva så här sent, 1976, ungefär då glamrocken redan dött ut och förpassats till forntiden.

Men Nobody´s Fool är en riktigt bra skiva och högst troligt Slades allra bästa, musikaliskt sett alltså, för räknar man antalet sålda album hamnar den inte särskilt högt, snarare tvärtom.

Äh, fan! Det ÄR Slades bästa album, inget snack om det!

Och ändå har Slade anpassat sig och dragit ner på tempot i nästan alla låtar. Och det är slut med skrikandet och Noddy Holders avgrundsvrål. De där adrenalinkickarna får man vänta förgäves på.

Istället gör de en ganska snygg platta, nästan seriös, även om bilderna på omslaget tyder på något helt annat.
Do the Dirty är en av de rockigare låtarna, men faktiskt välgjord och rent av trevlig. Let´s Call it Quits är en tuff rocker men nästan brittisk folkrock och en av bandets bästa låtar någonsin, vågar jag nog påstå. Balladen In For a Penny är en mycket bra låt, fullt i klass med Everyday och Far Far Away.

Nej, det här är ett bra slade-album som jag fortfarande kan få för mig att spela. Om än inte för ofta.

Det var den här skivan Slade försökte slå sig in på den amerikanska marknaden med. Det gick inte alls. Varför det gick så har jag en alldeles egen teori om.
Om jag inte minns fel jämfördes Slade av någon anledning med Kiss, de sminkade amerikanska nationalhjältarna. Och då kommer Slade där i clownnäsor. Det är nästan så att man skulle kunna tro att de drev med Simmons och grabbarna...i alla fall hoppas jag det...

Mer om Slade:
En kavalkad av glamrockhits (Sladest)
Noddy Holder kunde vråla (Old, New, Borrowed and Blue)
Opolerat och ruffigt (Slayed?)

7 kommentarer:

  1. Har länge sökt denna skiva i beg.backarna utom resultat, har tidigare läst ungefär samma som du skrivit att detta är ett riktigt bra album.
    Ett annat Slade album som inte är med här som jag verkligen vill rekommendera för sin "vara på plats känsla" är Slade Alive, en överraskande bra och välljudande liveLp.

    SvaraRadera
  2. Håller med dej igen. Slade Alive var faktiskt den allra första liveplatta jag hörde...nån gång i början av 70-talet. Och den är fortfarande rätt bra. Gillar när de gör Born to be Wild, fast den är lite stökig.

    SvaraRadera
  3. Här är den:
    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=23425

    Nästföljande skiva är lika bra den - Whatever happened to Slade; opolerad och ruffig hårdrock.

    Jim Lea kan fortfarande skriva otroligt bra musik. Kolla bara in hans relativt nya och soloplatta Therapy. Innehåller många av de bsäta låtar han skrivit tycker jag. Ju mer man lyssnar på den ju mer växer den:
    http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=261165

    SvaraRadera
  4. Aja, aj, aj, där är vi inte alls överens...
    Och jag som hade tänkt skriva om Whatever happened nästa vecka. Nu vet jag inte om jag vågar det...(he, he)

    SvaraRadera
  5. Det är många fans favorit det albumet (Whatever happened ..) så där får du passa dig :) It aint love but it aint bad är skönaste låten där... fin basslinga från Lea.

    Har du inte hört Therapy så skaffa den och recensera istället. Du kommer bli överraskad. Jim Lea som egentligen är långt mer seriös än vad Slade någonsin var visar upp sin riktiga sida och skriver personlig lyrik.

    SvaraRadera
  6. Att kalla Slade för glamrockband är ju inte helt rätt. Ganska kort period av deras karriär som de såg ut som glamrockare och jag vet inte om de överhuvudtaget spelade glamrock överhuvudtaget någon gång alls.

    Mellan 66-69 mest coverband, mellan 70-75 poprock, 76-79 spelade de det mesta inklusive elvis. Mellan 80-84 var det ju ren heavy metal och 85-91 poprock igen.

    Hur som helst. Det här är en bra skiva även om de har gjort många som är bättre. Play it Loud från -70 exempelvis eller 'til Deaf do us Part från -81. Slade in Flame -74 är ju nästintill klockren den också, för att inte tala om Slayed? -72. Eller fasen.. kan fortsätta :D

    SvaraRadera
  7. Jag rekommenderar följande klipp med Slade jag:
    Wild Winds are Blowing från 1969, kolla in Jimmys snabba fingrar på basen:
    http://www.youtube.com/watch?v=f7pCZNYxkoQ

    SvaraRadera