The Musical Box: Några favoriter 27

lördag 16 juli 2011

Några favoriter 27

Dags för lite sommarlåtar tycker jag. Vi blandar punk, svensk rock från Skåne och blues. Kan inte bli bättre!

Turning Japanese – The Vapors
Det dök upp mängder av band i punkens bakvatten. Vapors fick bara en hit 1980, sen försvann de. Lite fånig låt kanske, men rätt kul och en föregångare till skatepunken, tror jag...
When She Lies – Sinners
Lyssna bara på det här. Fläskigare beat får man leta efter. Sinners var det bästa bandet i Lund, Åkerström har rätt.
Sinners var nog det roligaste som hände i popsverige på hela 80-talet.
Let it Grow – Eric Clapton
Sålde nästan alla clapton-plattor en gång i tiden, men den här behöll jag. Det här är en riktigt skön låt. Ett måste i hängmattan!

1 kommentar:

  1. Kul att du tar upp "Turning japanese", som är en gammal personlig favorit från powerpop-eran. Jag tycker fortfarande att det är en lysande poplåt. Jag har ärligt talat aldrig fattat vad texten handlar om, men enligt en artikel i en brittisk musiktidning ska den på något sätt (förmodligen obegripligt om man inte är britt) anspela på onani.

    Sinners hade absolut sina ljusa stunder, och jag håller med om att "When she lies" är en bra låt. Om man ser till bandets hela produktion kan jag dock tycka att de var lite överskattade. Det fanns enligt min åsikt betydligt roligare band som kom fram ur den svenska garagerock-scenen i mitten/slutet av 80-talet, framför allt Nomads och Creeps.

    SvaraRadera