The Musical Box: Hollies plankar The Boss

söndag 17 juli 2011

Hollies plankar The Boss

Att Hollies kunde göra en riktig smörsång av Bruce Springsteen 4th of July Asbury Park säger kanske mer om The Boss låtar än om Hollies.

Det finns säkert en och annan som skulle kalla det ett mord på Springsteens klassiker, men det gör inte jag.

De brittiska pophjältarna kunde göra rätt kul pop – när de satte den sidan till. För Hollies version av 4th of July Asbury Park är inte alls otrevlig, tvärtom, den är rolig.

Låten finns på ett Hollies-album från 1975, Another Night. Men nu ska jag inte gå så långt och påstå att det är en bra...eller nödvändig LP-skiva i samlingen. Det är det inte. Den går att leva utan.

Hollies vid den här tiden var nämligen egentligen inte särskilt spännande att ha att göra med.

Det var lite väl smörigt och sockersött. Och gnälligt.
Men det är klart.

Gillar man såna där saker som New Seekers och Bee Gees kanske det kan vara nåt att lägga på skivtallriken emellanåt.

Samtidigt kan jag väl konstatera att det 1975 gjordes många andra plattor...med andra grupper...som var väldigt mycket bättre.

Nog med klagomål. Jag har ju faktiskt skivan.
Fördelen med det är att det är en sån där skiva man inte behöver vara särskilt uppmärksam när man spelar. Det har liksom ingen betydelse vilken låt som spelas, det låter ungefär likadant hela tiden.

4th of July är lite bättre än en i mängden. En springsteen-låt.

Mer om Hollies:
Hollies Butterfly (Butterfly)
Lätt att glömma Hollies (I Can´t Let Go/Would You Believe)

3 kommentarer:

  1. Personligen tycker jag att Hollies är undervärderade bland klassiska brittiska popband från 60-talet. De verkar något oförtjänt ha stämplats som mesiga och lite "töntiga". Enligt min mening gjorde de ett antal alldeles lysande poplåtar, och deras "psykedeliska" LP "Evolution" är ett litet mästerverk.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dej om Hollies tidigare plattor. Men själv tycker jag Butterfly är vassare än Evolution, om man ska jämföra Hollies "psykedeliska" plattor.

    SvaraRadera
  3. Jag får erkänna att jag inte hört "Butterfly". Ska kolla in den. Tackar för tipset!

    SvaraRadera