The Musical Box: En bedövande tung orgel

söndag 14 april 2019

En bedövande tung orgel

RARE BIRD – RARE BIRD - 1969

En bedövande tung orgel, en rå keyboard, mullrande bas och en raspig sångare. Rare Bird är något så ovanligt som ett rockband med orgel, keyboard, bas, trummor och sång. Men ingen gitarr. Tro det om du vill, men det blir lysande bra och minst sagt spännande.
Det här brittiska bandet gjorde en rad album på den tiden progressiv rock var den stora grejen, alltså i slutet av 60- talet och början av 70-talet. Då var det mesta tillåtet och att flirta med klassisk musik gick alltid hem; Moody Blues, Ekseption, Focus, Barclay James Harvest...
Skillnaden är kanske att Rare Bird tar det ett steg längre, vräker på, manglar och krossar allt motstånd. Den skiva jag kommit över är bandets debutplatta från 1969. Här finns en rad läckerbitar. Inledningen med råa Beautiful Scarlet och smäktande Sympathy, som faktiskt blev en mindre singelhit, är fantastisk.
Skivan i original är svår att få tag på. Jag köpte den en gång i tiden av en motvillig Mauritz på Record Service. Visserligen inte den engelska förstapressen, utan den amerikanska på Probe. Men den är precis lika bra. Numera finns den brittiska pressen som reissue.

Nr: 814/2222

Har publicerat texten tidigare, men då jag nu lyssnat på skivan igen, gör jag det så gärna igen. Den är LP:n är precis lika bra nu som jag tyckte då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar