The Musical Box: En tysk dragshowstjärna och Gitte Henning

torsdag 18 april 2019

En tysk dragshowstjärna och Gitte Henning

GITTE HENNING – DET ÄR SÅ LÄTT ATT LEVA LIVET – 1966

På båten mellan Island och Grönland hamnade jag vid samma bord som France Delange, tysk dragshowstjärna på 70-talet och senare också. Han håller fortfarande på och har många fans i Tyskland. Han har gjort shower med de stora stjärnorna, på skeppet hörde han till artisterna som dagligen gjorde shower på båtens scen.
När han fick höra att jag kom från Sverige blev det så klart snack om Siw Malmqvist, som han stått på scenen tillsammans med redan på 60-talet. Sylvia Vrethammar gillade han inte lika mycket, men kände till henne, så klart. Men Gitte Henning, danskan, som jag fånigt nog trodde var svenska, gjorde honom lyrisk.

Hon är danska rättade han, men hon sjöng en hel del låtar på svenska fick jag veta. Och tyska också, berättade Delange och bjöd laget runt på sambuca.

Han sken upp när jag berättade att en singel med henne, Det är så lätt att leva livet. En låt som France Delange trodde han hört men inte kände till den svenska titeln på, men säkert på tyska trodde han.

När jag tre veckor senare kom hem kom jag fortfarande ihåg den där eftermiddagen vid middagsbordet och kunde inte låta bli att lyssna på singeln. Den hade med åren visserligen blivit lite smårepig men överraskande nog klarat sig ganska bra ändå.
Gitte Henning sjunger på nästan perfekt svenska, så inte undra på att jag inte hade en aning om att hon kom från Danmark. När jag lyssnat på låten några gånger, eftersom jag tyckte jag kände igen den, googlade jag fram att Det är så lätt att leva livet är namnet på den svenska versionen av Petula Clarks My Love. Jag är helt säker på att France Delange har koll på Petula Clark, men om låten finns på tyska vet jag inte.
Senare på kvällen såg vi France Delanges show, en lätt hysterisk timme, talkshow på tyska och singback. Han är nästan 70 år, men är fortfarande lysande på scenen.

Nr: 86/singel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar