The Musical Box: En Supertrampskiva i raden

söndag 21 april 2019

En Supertrampskiva i raden

SUPERTRAMP – FREE AS A BIRD - 1987

Jag blev väldigt tveksam när jag första gången hörde calypsoinspirerade inledning av första spåret It´s Alright. Det var svårt att hämta sig från. Men låten blev bättre när den kom igång. Skivan blev också bättre än jag börjat ana, efter den starten...
För den som nyligen blivit nyfiken på Supertramp är inte Free As A Bird skivan att börja med. Jag tror faktiskt det är det sista Supertramp-album man ska ge sig på. Inte för att den är dålig, men den kan vara knepig att komma åt, svår att tycka om. Det är bättre att börja med till exempel Crime Of The Century, som kan slå in vilka dörrar som helst.

Lite pinsamt, men jag kan inte utan att kolla på omslaget komma på en enda låt på skivan. Till skillnad från Supertramps andra album, är de lite anonyma, vilket är orsaken till att skivan känns svårtillgänglig.

För att uppskatta Free As A Bird tror jag man redan måste vara hängivet Supertrampfan. Det är pop, mycket jazzigt och ganska trevligt. De där charmiga stänken av progrock som bandet hade förr och till och med på skivan innan, Brother Where You Bound, finns dock bara spår av här.
Men efter att Rodger Hodgson lämnade bandet blev ju detta Rick Davies sätt att profilera Supertramp. Senare skivor går i ungefär samma spår, även om låtarna den här gången allmänt blev lite för svaga. Man kan också trösta sig med att Supertramp bättrade sig ganska rejält efter Free As A Bird och senare gjorde en rad mycket intressanta album.

Nu låter det kanske som att jag inte alls gillar skivan, men det gör jag. Det är bara att erkänna att Supertramp, som alltid, gör det snyggt. Det är underhållande. Men i jämförelse med deras andra plattor tycker jag Free As A Bird är lite klen.

Nr: 788/2222

Har publicerat en text om detta album tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar