The Musical Box: Grönländska Sumes bästa album

lördag 12 oktober 2019

Grönländska Sumes bästa album

SUME – INUIT NUNAAT – 1974

Om man ska ha någon LP med grönländska Sume är det nog Inuit Nunaat. Det är en riktigt bra rockplatta, progressiv rock med folkrocksinfluenser. Jag kan inte låta bli att här jämföra Sume med danska Gasolin, särskilt danskarnas första tre album, 1, 2, och 3.
Men så är också Sumes andra album inspelat i Danmark, vilket inte på något sätt är uppseendeväckande. Grönland har sedan 1500-talet varit en autonom del av danska kungariket. Det är först på senare år grönländarna lyckats få större frihet från kolonialmakten. Men på 70-talet var Grönland fortfarande hårt knutet till Danmark, i allt, även kultur.

Sume var Grönlands första rockband och har nu för tiden en oerhörd kultstatus i sitt hemland. Deras låtar var något helt nytt för Grönland och de jämfördes av ungdomar i Nuuk, Qaqortoq och andra grönländska städer med Beatles.

En stor skillnad var dock att Sumes texter var klart politiska där kritiken mot den danska överhögheten var stor. Jag tycker Inuit Nunaat är ett förvånansvärt intressant album att lyssna på nu för tiden också.

Melodierna är betydligt starkare än jag anade, texterna förstår jag inte ett ord av, västgrönländska är ett synnerligen säreget språk att lyssna till. Att sjunga på danska tror jag aldrig Sume någonsin övervägde, även om danska var deras andraspråk.
Jag besökte Grönland sommaren 2018 och passade då på att titta in i landets enda skivbutik, Atlantic Music i Nuuk. Men någon LP med Sume fanns natuligtvis inte att få tag på. Märkligt nog hittade jag skivan i Stockholm ungefär ett år senare.

Dyr som attans var den, men självklart kunde jag inte släppa den, den skulle bara med hem. Ett köp jag inte ångrar. Det är ett bra progrockalbum. Eftersom jag har förmånen att få ha Sumes tre första plattor i samlingen, de tre som spelades in på 70-talet, kan jag nog påstå att Inuit Nunaat förmodligen är Sumes bästa och att 1974 stod bandet på sin topp.

Som bästa låtar utser jag titelspåret Inuit Nunaat, Qullissat och Naluvara Ilisimanera, som alla blev hits på Grönland. Man ska då dock betänka att det inte bor fler människor på hela Grönland än så många som kommer in på Friends Arena under ett fotbollsderby i allsvenskan.

Nr: 1599/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar