The Musical Box: Genesis största verk

onsdag 30 oktober 2019

Genesis största verk

GENESIS - SELLING ENGLAND BY THE POUND - 1973

Dumt nog har jag en tidig 90-talspressning från Virgin i samlingen och inte någob av de tidigare pressarna, vilket man nog bör ha som gammal genesisfan. Men just då verkade det vara en bra idé eftersom min gamla skiva blivit ganska risig.
Selling England By The Pound är ett sånt där album jag dragit sig för att skriva om. Dels för att det redan gjorts så många gånger av så många andra, men mest för att jag är rädd att min text inte ska göra skivan rättvisa.

Jag vågar nog påstå, både av egen erfarenhet och med stöd av en lång rad andra skribenter att Selling England By The Pound är Genesis och Peter Gabriels mästerverk.

Det är också ett av de genesisalbum där Steve Hacketts gitarr verkligen kommer till sin rätt och får briljera...samtidigt som Tony Banks synthar får det utrymme de förtjänar, det vill säga ganska begränsat.

Om det är därför Selling England By The Pound känns så mycket bättre än allt annat som Genesis spelade in är jag inte man att svara på, men det är min upplevelse av skivan.

Musiken är tidlös, vacker och lekfull samtidigt som den är ironisk och oförutsägbar. Inte minst är de instrumentala passagerna högklassiga. Lägg dessutom till att Peter Gabriel lyckades göra sina allra främsta verk blir det nästan överväldigande.
Det kan vara så att Dancing Out With The Moonlit Knight är den bästa låt Genesis någonsin spelade in. Bara inledningens 20 sekunder är tillräckligt dramatiska för att få jorden att sluta snurra. I Know What I Like är full av humor och ironi och nästan lika bra. Och här är till och med Phil Collins bra.

Firth Of Firth och Battle Of Epping Forrest kommer inte långt efter, både vad det gäller melodier och text. Till skillnad från senare tiders Genesis, vars texter allt som oftast inte bjudit större intellektuellt djup eller mer poetiska kvalitéer än vad som finns på vanliga gratulationskort man köper i storpack på Konsum.
Om man skulle få för sig att bara ha en enda Genesis-skiva är valet givet, Selling England by the Pound från 1973. Helst en originalpress så klart, men det duger med en 90-talare från Virgin också...

Nr: 775/2222

Jag har skrivit om skivan tidigare, men ger den nu en ny chans med delvis omskriven text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar