The Musical Box: Jag hittade en helt ny rockvärld

onsdag 9 oktober 2019

Jag hittade en helt ny rockvärld

PAUL KELLY & THE COLOURED GIRLS – UNDER THE SUN – 1987

När Paul Kelly & the Coloured Girls platta Under the Sun var en magisk australiensisk rockrökare. Dumb Thing, Same Old Walk och ironiska I Don´t Remember a Thing fick marken att skaka och gav en synnerligen handfast insikt om att det spelades fantastisk rock på andra sidan jordklotet också.
Det där odefinierbara som händer när man hör musik inträffade. Det var närmast en kärnklyvning som ägde rum, och det flammade kedjereaktioner åt alla håll. Ståpäls, rysningar, eufori, du vet... Plattan gavs ut redan 1987, men det tog några år innan skivbolaget Mushrooms älsklingsartist fick uppmärksamhet på norra sidan jordklotet. Och letade sig till Norrahammar.

Under The Sun letade sig till min samling via Mats från Tranås som lånade ut skivan till mig tillsammans med en Pushtwangers-LP och en helskum historia om en efterfest på en rockklubb i Tranås.

Jag satt som naglad redan efter första spåret, Dumb Thing, och Paul Kelly blev i mnin rockvärld omedelbart en hjälte lika stor som Bruce Springsteen. Pushtwangersskivan har jag numera dock inget klart minne av alls, den föll liksom bort, kan inte ens påminna att jag spelade den.

Nåja, låneskivorna lämnades tillbaka vilket skapade ett gigantiskt Paul Kelly-hål i skivsamlingen, tyckte jag då. Men att få tag på en LP:n med Paul Kelly & The Coloured Girls, australisk press, var svårt i Jönköping i slutet av 80-talet.

Mega Hertz på Östra Storgatan fixade till slut fram skivan, men dyrt blev det med import, och lång tid tog det. Men det var det värt. Under The Sun är ett sånt där album jag gärna spela nu för tiden också. Det var dessutom den skiva med Paul Kelly som fick mig att leta rätt på resten av hans skivproduktion. Jag hittade en helt ny rockvärld tack vare Under The Sun.
Den är numera inte så svår att få tag på. 1988 släpptes skivan också i USA av A&M Records. Men inför den internationella releasen byttes bandnamnet ut mot lite mer opolitiska The Messengers.

USA-pressningen innehåller i stort sett samma låtar, men I Don´t Remember a Thing är bortplockad till förmån för hitsingeln Little Decisions. Jag har haft även den i samlingen, den är också bra. Men visst känns det lite extra att ha originalplattan – importerad – svindyr - men galet kul.

Nr: 742/2222

Det här var en av de första skivor jag skrev om här på bloggen. Jag har nu delvis skrivit om texten, lagt till och dragit ifrån. Därför finns dert nu anledning att publicera texten igen, något reviderad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar