The Musical Box: ”Du kommer tycka allt annat är skit”

onsdag 6 november 2013

”Du kommer tycka allt annat är skit”

AMON DÜÜL II – HIJACK – 1974

En gammal kompis varnade mig för Amon Düül II. ”När du börjar lyssna på dem blir du fast” och ”Du kommer att tycka allt annat är skit”, sa han. Jag trodde honom inte...
Men så blev det. De enda skivor jag letar efter just nu är Amon Düüls plattor...
Och samtidigt som jag spelade Hijack en hel kväll rensade jag ut nästan 100 skivor ur samlingen som jag numera tycker är alldeles för mainstream. Jag kunde nog tagit 100 till om jag bara varit tillräckligt modig.

Amon Düül II anses vara föregångarna till den tyska krautrocken. Kanske var det dem som ”uppfann” hela genren. Men Hijack är en av deras lite senare plattor, från 1974, och anses inte höra till deras allra främsta och banbrytande som legendariska album som Phallus Dei eller Yeti.

Min kompis påstod också att Amon Düüls album efter 1975 ska man vara lite försiktig med...då blev de nämligen ganska mainstream(?).

Hijack är alltså på gränsen, men mainstream är skivan inte. Även om den är ett ”gränsfall” är den fullt tillräcklig för att vara fascinerande och mycket spännande att lyssna på.

Men krautrock handlar det inte om på Hijack. Mer progressiv artrock och psykedelia med inslag av jazz, pop och faktiskt lite soul. Massor av oväntade vändningar och galna infall.

Sångerskan Renate Knaup sjunger inte på alla låtar men har en röst som gör det hela ännu mer spännande.

Amon Düül II hade sitt ursprung ur kollektivet Amon Düül som bildades i München i slutet av 60-talet. Rockbandet startades för att dra in pengar till kollektivet men utvecklade sig rätt snart i egen riktning.
De som kan Amon Düül vet nu också att det är den amerikanska Atco-pressen jag har av skivan. Den tyska originalskivan stavades Hi-jack.

Nr: 1107/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar