The Musical Box: Underskattad 90-talare av John Miles

onsdag 27 november 2013

Underskattad 90-talare av John Miles

JOHN MILES – UPFRONT – 1993

John Miles gjorde i mitten av 70-talet en rad LP-skivor nästan alla gamla skivsamlare har...eller har haft i sina skivsamlingar; Zaragon, Rebel, Stranger In The Night. Kommer ni ihåg dem? Om inte borde låten Music, som var en gigantisk hit, få minnesklockorna att ringa...jag tänkte väl det...
Men vad hände sen med denne brittiske popsångare? För att göra en lång utförsbacke lite kortare kan jag väl konstatera att betydligt färre minns de album han gjorde på 80-talet...och att Miles till slut hamnade som körsångare bakom storheter som Joe Cocker och Tina Turner.

Därför är det förmodligen ganska få som har koll på hans enda 90-talare, Upfront. Ett album jag egentligen inte borde ha i samlingen med tanke på att John Miles 70-talare hörde till de första som åkte ut när jag första gången rensade i samlingen.
Men ett tips från en entusiastisk jobbarkompis i mitten av 90-talet fick mig att beställa den här CD:n från ett postorderföretag i Västergötland.

En bra beställning visade det sig, Upfront är en riktigt sjysst rockplatta. Självklart underskattad, men vad annat skulle man kunna vänta sig?

Upfront är ingen tråkig flört med hitlistepubliken. Det är en rockplatta. John Miles röst är kraftfull, betydligt mer mogen och avvägd än på hans 70-talare.

Dessutom är låtmaterialet, som till stora delar är hans eget, oväntat starkt, både när det gäller de rockiga låtarna och de lite lugnare sakerna.

Riktigt bra låtar: souliga It´s Such A Mystery och rockiga Everything´s OK. Body Of My Brunette måste jag också nämna.

Enda nackdelen jag kan komma på är att 90-talsproduktionen är lite väl slimmad och steril för att det ska bli helt perfekt. Men sånt får man ibland tänka bort.

Nr: 198/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar