The Musical Box: Inga golv är riktigt plana där jag står...

fredag 8 november 2013

Inga golv är riktigt plana där jag står...

OLA MAGNELL - NYA PERSPEKTIV - 1975

Kliff och Min häst har blivit sjuk förändrade för alltid min syn på svensk rockmusik. Jag trodde inte att det fanns sån här svensk musik innan jag hörde Ola Magnell första gången, på radio, en sen kväll, måste ha varit hösten 1975.
Eller jo, det visste jag ju. Alla hade ju hört Pugh, Ett steg till och Bolla och rulla. Men det var inget som berört mig så som de här låtarna gjorde. Ola Magnells tilltal, både elakt och blygt, intellektuellt och flummigt, var något helt nytt för mig.

Nya perspektiv är en av de svenska rockskivor som påverkat mig mest. Jag kan nästan varenda textrad utantill, nu för tiden också. Inga golv är riktigt plana där jag står...

Så här har jag skrivit om LP:n tidigare:
Ola Magnells låtar från 1970-talet är den bittra doften av inpyrd cigarettrök och den sura stanken av utspilld öl, men samtidigt en frisk vårfläkt som river ner det gamla - käre kamrat - så att du kan börja bygga upp det nya.

Nya perspektiv från 1975 blev Ola Magnells genombrott, ett inlägg i socialdebatten med skarp politisk kritik. För mig blev låtar som Min nye magister, Min häst har blivit sjuk och Kliff de första svenska progglåtar jag hörde.

De gav en bild av en cyniker, en elak nykomling som utan förbehåll bekände sig till hippiekulturen. En liknande lek med ord, meningar och melodier hade jag aldrig hört innan. I min samling är det en av de allra bästa svenska popskivorna som gavs ut under den här tiden.

Men Ola Magnell erkändes aldrig av den radikala svenska proggrörelsen. Hans texter ansågs inte tillräckligt ”plakatpolitiska” för att platsa och dessutom spelade han in sina skivor på det kommersiella skivbolaget Metronome. Fy!

Men för mig spelar det ingen som helst roll. Varenda låt på den här LP:n betyder något för mig. 

Och så avslutar jag med några rader ur Nya perspektiv:
Och när de inte längre har nån chans att vända och har tappat sista tråden till sitt rygga gamla liv Det är då, först då som saker börja hända det är då som de kan börja skönja nya perspektiv...

Nya perspektiv gavs ut på LP 1975 och återutgavs på CD 1990.

Nr: 16/2222

1 kommentar:

  1. Även jag minns Ola. Det var förresten i samband med att han lyckats med bedriften att placera "Kliff" på Svensktoppen jag hörde honom för första gången. Minns att jag då ännu bara var ett barn. Idag är "Nya perspektiv" en skiva som jag gärna återvänder till. Just därför att den innehåller texter som säger så mycket mer än bara "Jag älskar dig - Jag saknar dig".

    SvaraRadera