The Musical Box: Övermodiga glammare

torsdag 13 oktober 2011

Övermodiga glammare

I mörka solbrillor, ta mej faen lila läderbrallor och tajta leopardmönstrade t-shirts, dök plötsligt Sweet upp i min skivsamling. De parkerade i den gröna sammetssoffan, bredde ut sig och rökte konstiga utländska cigaretter.
Den där singeln Ballroom Blitz ekade mellan betongväggarna i källaren. Det gick väl att stå ut med, för all del. Men när de fick för sig att om och om igen släppa ner pick-upen på Desolation Boulevard och tidningen Poster absolut ville fotografera Andy Scott naken i soffjäveln, fick jag nog.

”Are You Ready Steve, Ah ha”-skivan gav jag bort och Desolation Boulevard gömde jag längst bak bland mina billiga Top of the Pops-plattor. He he.

Till slut fattade de övermodiga glammarna. De tog sitt plastiga pick och pack och försvann som bedagade primadonnor genom dörren.
Jag hörde att de bankade på hos grannen. Men där var det ingen som öppnade.

Sweet började som ett tuggummipopband i slutet av 1960-talet och fick tidigt flera hits, Big Wam Bam, Coconut, Poppa Joe var några av dem.

Sweet tröttnade dock på imagen och soundet och ville, mot skivbolagets önskan, satsa mer på hårdrock. Ballroom Blitz kom 1973 och var en av bandets första lite tyngre rocklåtar.

Desolation Boulevard släpptes 1974 och innehöll bland annat singeln Fox on the Run. Då ville Sweet kalla sig hårdrockband.

2 kommentarer:

  1. Visst, Sweet var väl i grund och botten ganska töntig tuggummipop som riktade sig till en publik i yngre tonåren. Men de tillhör mina starkaste musikminnen från barndomen, och jag tycker fortfarande att låtar som "Fox on the run", "Action", "Ballroom blitz" och "The sixteens" har sin charm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Sweet var inte töntig tuggummipop.Visst kom de med en del lättsamma låtar (som ändå var bra) men det mesta var faktiskt ganska tung hård rock, inte minst det de kom med från ca 1974 o fram till ca 1977.Brian Connolly var dessutom en utomordentlig sångare o Mick Tucker en av de allra bästa trummisar som funnits.Sweet är underskattade verkar det som.

      Radera