The Musical Box: Opolerat, stökigt och farligt

onsdag 17 september 2014

Opolerat, stökigt och farligt

JANE – JANE III - 1974

Har jag sagt att Jane III är en kanonplatta? Tysk hård krautrock, mycket gitarr och skumma rytmer. Men den får mig att fundera på om Jane verkligen var ett progressivt rockband 1974 eller om de var ett hårdrockgäng.
Kanske är det så att de var hårdrockare med ambitionen att spela progressiv rock. Eller så var det precis tvärtom...ett progressivt rockband med dragning åt hårdrock.
Nåja, det där kan man ju sitta och fundera över om man tycker det är nödvändigt.

Jane III är i vilket fall som helst väldigt mycket hård rock med mycket gitarr. Det blir extra spännande genom att detta blandas med en hel del folkmusikrytmer och andra influenser.
Dessutom tvekar Jane inte att använda märkliga ljudeffekter, elviolin och andra, på den tiden ”udda” instrument för ett hårdrockband. Den blandningen blir spännande och jag tycker mig ana så skilda saker som Pink Floyd, Deep Purple och Led Zeppelin i bakgrunden.

Jane III är en av Janes tidiga album och därför inte helt jämförbar med vad de gjorde längre fram. Om skivan är bättre eller sämre än senare saker (från 70-talet alltså, inte the 80´s, då var Jane helt under isen) tål att diskuteras.

Men Jane III är i mitt tyckte inte ett lika snyggt gjorda album som Fire Water Earth & Air eller Heaven And Hell. Däremot är den betydligt mer opolerad, stökigare och fräckare. Och sånt uppskattas.

Kanske ska man jämföra mer med deras två första album, Together och Here We Are.

Nr: 1098/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar