The Musical Box: Ronnie, Johnny & Donnie

söndag 14 augusti 2011

Ronnie, Johnny & Donnie

Bröderna Van Zant har satt sin prägel på sydstatsrocken.
Ronnie Van Zant var ju sångare i Lynyrd Skynyrd. Han dog i en flygplanskrasch 1977.
Lillebrorsan Johnny fick ta över.

Och yngsta brorsan Donnie lirar i 38 Special.
Och så har Donnie ett band ihop med Johnny. Ett annat alltså.

Vad gör kusin Jimmie då?
Han har så klart ett southern rock-band han också – Jimmie Van Zant Band.
Rörigt. Men vi skiter i det så länge. Den här texten får handla om 38 Special, eftersom jag har kommit över en av gruppens skivor – Rock & Roll Strategy från 1988.

Inte den allra bästa sydstatsskivan jag har, det är lite för mycket arenarock. Det låter lite för likt Molly Hatchets hemska 80-tal för att jag egentligen ska gilla det här. Men den duger.

38 Special är inga duvungar om nån trodde det, trots att Donnie är minstingen av bröderna Van Zant. Bandet bildades redan i mitten av 1970-talet och gett ut en lång rad album.

Det här är dock det första jag fått tag på. På ryktesvägen har jag hört att de första plattorna ska vara riktigt bra southern rock. De ska jag försöka greppa.
Trots att Rock & Roll Strategy är mer hård rock än southern rock finns det några riktigt bra låtar. Little Sheba och Chattahoochie är rätt gungiga. Men överlägset bäst är Hot´Lanta, där är 38 Special så nära ursprunget de kan komma.

Men inte i närheten av Johnnys Lynyrd Skynyrd.
Släkten är värst.

2 kommentarer:

  1. Intresant, du kan mycket om dina skivor.
    men tänk om du kunde ha ett radioprogram och spela lite sammtidigt,,,det skulle vara ett program att lyssna på.
    här har du min skiva du kan recensera

    http://mattsjansson.blogspot.com/2011/08/jag-har-spelat-in-en-singel-i-amerika.html

    SvaraRadera
  2. Lovar att lyssna på din skiva. Så långt har inte jag kommit i musikbranschen.

    Det där med radio är rätt konstigt. I våras var jag med och pratade LP-skivor i Sveriges radio Jönköping. Självklart tänkte jag då att man skulle kunna få komma med några önskemål om vilka låtar som skulle spelas...men inte.
    Det visade sig att det sitter en person/funktion på SR och väljer ut vilka låtar som ska spelas...för ALLA lokalradiostationerna.
    Kanske för att det ska bli så mainstream som möjligt. Det mest "progressiva" som spelades när jag var med i programmet var en låt med Stevie Wonder...

    SvaraRadera