The Musical Box: Hva gör vi nu lille du

torsdag 4 augusti 2011

Hva gör vi nu lille du

Hva gör vi nu lille du, var den första Gasolin-låt jag någonsin hörde. Att säga att jag blev betagen är en underdrift. Det är en sagolikt läcker rockballad av Kim Larsen och Gasolin.

Den är så sorglig och blir till slut dessutom en riktig spark i röven på ”Staten och kapitalet”.
Fan, det är fortfarande så jag får rysningar när jag hör den.
Jag minns inte vilket år det var. Men jag kommer ihåg att låten var nästan omöjlig att få tag på vinyl. Hva gör vi nu släpptes först nämligen bara som singel.

Men 1976 var den med på det dubbla live-albumet Live Sådan, denna sanslösa, brutala, hejdlösa och fantastiska liveskiva.

Hva gör vi nu lille du låg sist på skivan och var en studioinspelning. Så äntligen fanns den där.

Låten är förresten en lysande avslutning på konserten. Precis innan har Gasolin öst på med allt de har i tunggunglåtarna Rabalderstraede, Keep on Knockin´ och Refrainet er frit. Kim Larsens lilla elaka ballad tar ner pulsen till normala nivåer igen.

Gillar du Gasolin men inte har Live Sådan finns det bara en sak att göra. Skaffa den så fort du kan.
Det är Gasolins bästa liveplatta, utan konkurrens. Där finns alla de bästa låtarna från Gas 5, Gasolin 3 och Stakkels Jim. Tempot är rasande och Kim Larsen är i högform...och så var det då det där med sistalåten...

Men det ska vara på vinyl. När Live Sådan släpptes på CD togs nämligen inte Hva gör vi nu lille du med.

Mer om Gasolin:
Nordisk rockhistoria (Gasolin 1)
Gasolin 3 som frimärke (Gasolin 3)
Kim Larsen og amerikanarna (Kim Larsen & Yankee Drengene)

2 kommentarer:

  1. En riktigt bra dubbel-live, skall inte saknas i en livesamling.

    SvaraRadera
  2. En av veteranerna har samlat ett gäng dugliga musiker under namnet Gasolin Show och kommer till stan 27 Augusti.

    SvaraRadera