The Musical Box: Rätt med Rare Earth-etikett

lördag 28 januari 2012

Rätt med Rare Earth-etikett

Kolla det här skivomslaget.
Vad säger det egentligen?
Är det möjligtvis nån slags jazztrio?
Kan det vara lite halvobskyr country...
Eller – gud förbjude – bluegrass...banjo...
Namnet på bandet antyder ju nåt sånt...Poor Boys...

Det skulle kunna vara nåt i stil med Creedence också förresten...Willie and the Poor Boys...

Men skivbolaget ger dock helt andra infallsvinklar. Plattan är utgiven på Rare Earth-etiketten – the rockin´side of Motown...

Det var därför jag köpte Ain´t Nothin´ In Our Pocket But Love från 1970. Jag hade inte en aning om vad det var, utan gick enbart på etiketten. Sånt kan funka ibland.

Men jag blev väldigt överraskad.
Det är inte jazz.
Det är inte country...
Och – tack för det – inte bluegrass heller...

Poor Boys är i stället en amerikansk popgrupp som gjorde en rad plattor i slutet av 60-talet. Det här lär varit deras sista.

Det är en rätt skön skiva, väldigt inspirerad av brittisk 60-talspop, som Hollies och de där.

Men lite tuffare, för Poor Boys kan vara rätt funkiga, och backar inte att ge sig på soul heller. Lite som Three Dog Night fast ungefär hundra gånger roligare.

Eller som Equals, men med humor.
De är lite som Rare Earth också förresten...bandet alltså...

Nr: 737/2000

2 kommentarer:

  1. Kul att du uppskattar Rare Earth-etiketten. Om jag får skryta lite kan jag berätta att jag nyss har kompletterat min samling av Rare Earth-skivor. 40 stycken, vilket ska vara samtliga US-utgåvor. Där finns en hel del obskyra godbitar men även en hel del mög, får erkännas :-)

    SvaraRadera
  2. Oj, häftigt!
    Det kan nog finnas många bra grejer där. Du får gärna rapportera senare...

    SvaraRadera