The Musical Box: Med en touch av Lejonkungen

fredag 23 mars 2012

Med en touch av Lejonkungen

Den här plattan hittade jag i en tiokronorsback på en skivmässa i Nässjö. För en tia kan man alltid chansa. Men jag gick på känsla.
För en LP med namnet Blue Ducks Fly To North Country klingar väldigt lovande. Dessutom antyder bilden på omslaget att det kanske, kanske handlar om lite psykedelia...

Och när artisten som gjort skivan heter Sam Signaoff - som jag aldrig någonsin hört någon andas ett enda ord om - så slog jag till.

Jag blev inte besviken. Men nån psykedelia är det väl inte. Det är Sam Signaoff, hans gitarr och ett gäng musiker i bakgrunden.

Rätt sköna luftiga popmelodier, lite dylanskt med en touch av Elton John, för Sams röst är inte alls olik han med glasögonen och fotbollslaget.

Men tro nu inte att det här är någon amerikansk upplaga av Lejonkungen. Det är det inte alls, men möjligtvis kan man jämföra Blue Sky Fly To North Country lite grand med Elton Johns allra tidigaste skivor; Empty Sky och Tumbleweed Connection. Eller Van Morrison kanske...

I vilket fall som helst gillar jag den här skivan just nu. Dessutom är den utmanande svår att få tag på. Vinylskivan är så klart utgången för länge sen och någon platta med Sam Signaoff har jag inte ens hittat på amazon.com.

Nr: 968/2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar