The Musical Box: Oldfields hitliste-pop

söndag 27 oktober 2013

Oldfields hitliste-pop

MIKE OLDFIELD – ISLANDS – 1987

Jag vet inte om Islands var ett försök av Mike Oldfield att upprepa succén med Moonlight Shadow från 1983. Den där superdiscopop-låten alla kan och där Maggie Reilly sjunger. En sån där låt som alla som var med på 80-talet inte kan ha missat. Den spelades precis överallt.
Islands är en Mike Oldfield-låt där Bonnie Tyler sjunger. Den finns på LP:n med samma namn. Den låter ungefär som Moonlight Shadow. Den är inte bra.

Jag gillade bara Moonlight Shadow så där. Det där med att göra hitlistepop skar sig på något sätt med Tubular Bells och de där andra klassiska Mike Oldfield-skivorna från 1970-talet.

Tyvärr inledde den där låten en knepig period av skitdåliga Mike Oldfield-skivor. Islands från 1987 får väl anses vara ett av de riktiga bottennappen.

Om jag ska vara lite snäll är väl förstasidan, med The Wind Chimes, Part 1 & 2, rätt hyfsad för att vara Oldfields 80-tal.

Där känner man igen lite av hans storhet. Men b-sidan, med Islands och en rad till liknande låtar, är inte roligt alls.

Nr: 1749/2222

2 kommentarer:

  1. På någon av låtarna sjunger Anita Hegerland, (Mitt sommarlov, Jag skall måla hela världen lilla mamma)
    De fick visst två kottar tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Där ser man. det visste jag inte.

    SvaraRadera