The Musical Box: Powerpop, countryrock och Crazy Love

tisdag 22 oktober 2013

Powerpop, countryrock och Crazy Love

BASSE WICKMAN – CRAZY LOVE – 1982

Är det här en LP man ska räkna som en halvt bortglömd svensk popskatt? När man bläddrar i diverse begagnatbackar dyker den nästan alltid upp.
Det där förstår jag inte. Det är ju en kanonplatta. Crazy Love räknar jag som en av de allra bästa svenska skivorna i hela min samling. Så bra är den. Och det säger jag trots att det är en 80-talare.

Hmm, upptäckte nu att jag skrivit om andra av Basse Wickmans skivor på ungefär samma tema. Bortglömd...men lysande. Men så är det ju...så jag fortsätter...

Crazy Love har nästan allt. Tuffa, fräcka poplåtar, läckra små ballader och en och annan countryrocklåt. I min popvärld jämför jag Crazy Love med Dwight Twilleys och Phil Seymours bästa album. Knivskarp powerpop med känsla och smak.

Och när det handlar om country får jag vibrationer från musiker som Iain Matthews eller varför inte Byrds. Uttrycket är väldigt slitet, men – det finns inte ett dåligt spår på den här skivan.

Oh Susanne är en låt som finns med på diverse samlingsalbum med Basse Wickman. Men lägg gärna till skitfräcka lilla Right Now och Short Stories, eller varför inte mer ”klassiska” bassenummer som Moonlight Lady, Shining Through The Haze och Fool´s Gold.

Har du inte den här plattan i samlingen är det bara att ge sig ut och leta. Den går som sagt att få billigt. När jag tänker efter tror jag aldrig jag sett Crazy Love på CD.

Men jag antar att den finns på Spotify eller andra liknande sajter. Lyssna där om du tycker en tia är för mycket, det kommer du inte att ångra.

Nr: 1649/2222

1 kommentar:

  1. Sådana där tips uppskattar jag! Jag gillar ju alla artister du refererar till här, så nu tror jag banne mig att jag ska följa din uppmaning och låta denna få följa med hem nästa gång den dyker upp i en sunkback. Hade aldrig kommit på den idén annars.

    SvaraRadera