The Musical Box: Paul Kellys gömda historier

måndag 6 februari 2017

Paul Kellys gömda historier

PAUL KELLY & THE MESSENGERS – HIDDEN THINGS – 1992

Album med outtakes, tidigare inte publicerat material, bortplockade låtar och udda liveinspelningar dök med CD-skivan i början av 90-talet. Innan dess ansågs det onödigt att ge sådana låtar på vinyl. I stället hamnade obskyrt material på piratskivor...
Ett av få undantag jag kan komma på är Bob Dylans The Bootleg Series, vars första upplaga dök upp 1991 på vinyl. Men där handlade det nästan undantagslöst om tidigare outgivna låtar.

Paul Kellys & The Messengers Hidden Things är ett sådant CD-album. Men eftersom jag i det här fallet räknar mig till fansen är det ett album jag tycker mig behöva...

Dessutom kan jag hävda att det är en skiva andra också kan ha glädje av, eftersom Hidden Things – likt The Bootleg Series – innehåller nästan enbart tidigare inte publicerat material.

Av den anledningen vill jag egentligen se Hidden Things som ett fristående album av The Messengers, även om låtarna råkar vara inspelade vid olika tillfällen, mellan 1986-1991.

Låtarna på Hidden Things skiljer sig dock ganska mycket från rockplattorna med Paul Kelly & The Messengers. Som alla demotejper och ”testinspelningar” är alla inte helt färdiga, utan mer avskalade versioner. Men det gör ingenting för mig.
Jag vill inte missa Paul Kellys alla historier, dråpliga, sorgliga, romantiska eller nostalgiska. Min favorit på Hidden Things är Other People´s Houses, en berättelse om en liten pojke som får följa med sin mamma till jobbet, hon städar hos de rika, och han får där se en helt annan värld än den han är van vid. Eller From St Kilda To Kings Cross*, om en bussresa i Melbourne...

Nr: 129/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar