The Musical Box: För lite Björk...och för mycket Einar

fredag 30 december 2011

För lite Björk...och för mycket Einar

Bara för att det är konstigt behöver ju musik inte nödvändigtvis vara bra. Jag har väldigt svårt för isländska Sugarcubes och deras LP Here Today, Tomorrow Next Week, en skiva från 1989, som jag kom över på konstiga vägar...för att fortsätta på samma spår.
Jag fick den från en säljare i Holland, som jag beställde lite skivor av. Den här skickade han med utöver det vi kommit överens om...han tyckte den var för konstig...

Och om det nån gång gjorts musik för dårhus, då ligger den Sugarcubes-plattan bra till. För ungefär så låter det, som den spelats in på en sluten avdelning, men tjatigare.

Det där tjatet biter inte på mig idag. Men det krävs helt klart en väldig massa tålamod för att orka med Björk i vissa lägen. Det här är ett av dem.
Jag får väl erkänna att jag trots en rad genomspelningar inte fastnat för en enda låt. Jag har svårt att skilja dem åt. En har jag hittat, Regina, andra spåret på första sidan. Problemet är bara att jag inte vet varför.

Kanske bara för Björks säregna röst, som är om möjligt ännu vassare här.
Möjligtvis kan jag också tycka att det på skivan är lite för mycket Einar (på sång) och för lite av Björk.

Nej, det här är inte den skarpaste kniven i lådan från Sugarcubes. Jag vill minnas att debutplattan, Life´s Too Good, var vassare. Tyvärr har jag inte den kvar, så jag kan inte jämföra.

Nr: 1489/2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar