The Musical Box: Tarkus – en rocksymfoni...eller nåt sånt...

fredag 16 december 2011

Tarkus – en rocksymfoni...eller nåt sånt...

EMERSON LAKE AND PALMER - TARKUS - 1971

Emerson Lake & Palmers Tarkus borde inte funka.
Kolla här:
1. Det är någon slags rockopera, nja, bara nästan...rocksymfoni är kanske ett bättre ord, som handlar om ett bältdjursstridsvagn (!) som växer fram ur ett ägg. Och sen ger sig ut och krigar mot en massa andra fantasydjur...
Sånt kan man ju bara få se i tecknade barnprogram nu för tiden...

2. Och nog faen är det pompöst och bombastiskt så det räcker. Både vad det gäller texter och musik. Här går det att bli dränkt i floder av skumma synthsolon och en massa andra trix ELP har för sig. Men andra ord, detta är progressiv rock på riktigt.

Men – det fungerar!
Jag gillar den här skivan. Nästan så jag inte kan få nog av den. Tarkus går att spela om och om igen. Och den blir nästan bättre för varje gång...

Nej, där tog jag i, det erkänner jag. Tarkus är bra. Det räcker med det!
För Keith Emerson dundrar på bakom synthen och Greg Lakes gitarr liksom bara smyger med i bakgrunden. Och Carl Palmer...ja, han liksom bara är där. Precis där han ska. Musiken på plattan är väldigt snyggt gjord.

Fan vet om detta inte är den bästa ELP-platta jag hört. Det är nog bara ettan, debuten, som jag tycker är lika stark.

Nr: 1479/2222

3 kommentarer:

  1. Emerson,Lake & Palmer är gamla favoriter men det var väldigt längesen jag lyssnade på dem. Dags att plocka fram plattorna igen!

    SvaraRadera
  2. Har inte spelat den på många, många år...förrän nu igen. Den var bättre än vad jag kom ihåg...

    SvaraRadera
  3. En bra ELP.....Finns det? Har tyvärr inte hört just denna lp, med faktiskt det mesta annat, Debuten är lyssningsbar men resten....När det begav sig på tidigt 70-tal var det nog ryggigt imponerande, men nu....som ett tidsdokument kanske.

    SvaraRadera