The Musical Box: Årets skivor 2011

lördag 31 december 2011

Årets skivor 2011

Årets sista dag och ännu en gångs att summera årets bästa skivor, alltså plattor som hamnat i min samling under 2011.

Det har inte varit ett lätt jobb att välja ut dem den här gången. Det har nämligen blivit en hel del nytt. Inte minst beroende på Sveriges Radios skivloppis i Jönköping i våras, Klasses källaraffär på Torpa, Record Service, Tradera och skivmässorna i Huskvarna. Ett par besök i Göteborg ökade också på samlingen rätt ordentligt.
Men samtidigt har jag av utrymmesskäl rensat ut lika många, så antalet skivor i samlingen är konstant, 2000. Mer ska det inte bli.

Efter många kval och en hel del tankemöda får jag nog säga att de här tio plattorna blev mina bästa inköp 2011, utan inbördes ordning.

Ozark Mountain Daredevils – Men From Earth
En chansning som gick hem med råge. Intelligent och rolig countryrock från amerikanska mellanvästern. Bättre än Eagles, Poco och Flying Burrito Brothers tillsammans.
Inköpt för bara en tia på Erikshjälpen.

Azteca – Azteca
Sanslöst rolig latinorock med Santanakänningar. En ganska ”svår” platta som det var riktigt kul att få tag på.

Rare Earth – Ma
Det var Mauritz på Record Service som introducerade mig för det här bandet i början av året. Nu har jag de flesta av deras skivor. Rare Earth gjorde i början av sin karriär ruggigt svänging funk. Ma är en av de bästa plattorna.
Recension kommer.

Rhinoceros – Rhinoceros
En funkskiva till. Rhinoceros blev aldrig några superstjärnor, men det är är riktigt bra av ett gäng mycket skickliga musiker. Rhinoceros gjorde tre album i slutet av 60-talet. Det här är den första och den bästa.
Recension kommer.

Victor Brady – Brown Rain
Heavy psychedelia på oljefat kompat av en busig gitarr och rå bas. En både svårfångad och svårlyssnad skiva, men alldeles lysande...

Open Road – Windy Daze
Årets kap, utan tvekan. 60-tals psykedelia, folk, rock och pop, som är hur charmigt som helst. En briljant platta, tvekar jag inte att påstå.

Grass Roots – Feelings
Också ett sånt där lite oväntat kap. Man tror kanske Grass Roots är ett rätt tråkigt soul-funk-rock-gäng, men det är helt fel. Lysande 60-talspop med stänk av både psykedelia och folkrock.

Neil Young – Rust Never Sleeps
Hade han inte den? Nää, det hade jag inte!
Detta är dock en ”återvändare” som hittat hem igen. Förstår inte varför jag gjorde mig av med den en gång i tiden.
Recension kommer.

Grapefruit – Around Grapefruit
Lysande 60-talspop av storebrorsan till Malcolm och Angus Young, George Alexander. Det här har dock inget med AC/DC att göra, utan är snygg och läcker beatlesinspirerad pop.

Little Feat – Waiting For Columbus
En ruggigt bra liveplatta som länge saknats i samling. Det här är Little Feat när de är som allra bäst. Rekommenderas!
Recension kommer.








Bubblare
Hollies/Butterfly – en klassiker
Murasaki/Starship – japansk Deep Purple-influerad hårdrock från det tidiga 70-talet. Grymt!
David Crosby/If I Could Only Remember My Name – fan, han är ju bra den lille plufsige...
Willie Nile/Willie Nile – sålde cd:n och skaffade skivan på riktigt. Ett bra val så klart.
Rare Earth/In Concert – Ett måste!

2 kommentarer:

  1. Tack för detta fantastiska år jag har följt din blogg dagligen,komenterat då och då, FANTASTISKT, känner dock att detta TITTA men inte lyssna blogg du har inte kommer att ge mer,det är musik det handlar om,,,söker mig till andra skiv bloggare som man får lyssna på det man ser,
    Gott nytt år, och lycka till

    SvaraRadera
  2. Tack själv Mats.
    Det finns flera skäl att jag inte lägger ut låtar/skivor för lyssning.
    Jag har först och främst inte upphovsrätten, och kan av den anledningen inte göra det.

    Sen handlar det om vinyl-skivor, och då känns det konstigt att lägga ut musik att lyssna på i mp3-format el liknande...


    Tanken är därför i första hand att kanske komma med ett och annat tips, eller påminna om nån skiva de allra flesta glömt bort.
    Och att den som efter det känner sig sugen att lyssna på skivan gör det...i digitalt format eller på vinylskiva.

    SvaraRadera