The Musical Box: Lizzys Greatest Hits – men live

söndag 26 april 2015

Lizzys Greatest Hits – men live

THIN LIZZY – LIVE AND DANGEROUS – 1978

Den här liveplattan hade jag en gång i tiden på vinyl. Det var långt före CD-skvian var uppfunnen. Spelade dock bort den på kortspel, dumt nog. Med brydde mig inte om att köpa en ny.
På den tiden var jag inte helt övertygad om Thin Lizzys storhet, så det kändes onödigt. Men när jag långt senare hittade albumet på CD, för en tjuga, tyckte jag det trots allt var en vettig investering.

Live And Dangerous är nämligen en ruskigt bra liveplatta, inspelad när Thin Lizzy stod som allra högst. Enda felet är väl att det är en liveplatta...

Alla deras bästa låtar är med; Jailbreak, Johnny The Fox, Emerald. Möjligtvis är det så att det kanske borde varit med någon mer från Jailbreak-LP och någon färre från Night Life. Annars är detta så nära en Greatest Hits – men live – man kan komma.
Inspelningarna är hämtade från två turneér; Johnny The Fox-tour 1976 och Bad Reputation-turnén 1977. På den här CD:n har de dock fått till det riktigt bra. Känns nästan som det var en enda konsert. Och det är ju bra.

Nr: 132/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar