The Musical Box: Välpolerat av Mick Fleetwood

måndag 6 oktober 2014

Välpolerat av Mick Fleetwood

MICK FLEETWOOD´S ZOO – I´M NOT ME – 1983

Jag blev glad när jag hittade den här LP:n. Jag kom ihåg Mick Fleetwood platta The Visitors från 1981 som något alldeles extra spännande, där han mixade popmusik med afrikanska rytmer och annat spännande.
Men I´m Not Me visade sig vara något helt annat, inte alls lika upphetsande. En skiva i precis samma anda som Fleetwood Macs ”vanliga” 80-talare, alltså snygg och trevlig mainstreampop.

För att vara radiorock från 80-talet är detta säkert en ganska bra platta. Mick Fleetwood får uppbackning av Lindsey Buckingham på de flesta spåren och då blir det snyggt och elegant. Buckingham har överraskat förr med ganska egensinniga saker, men inte här.

Den Fleetwood Mac-skiva jag närmast kommer att tänka på när jag hör I´m Not Me är utan tvekan Mirage från 1982, som i åtminstone i min värld är välgjord med tämligen intetsägande.

Så tyvärr, Mick Fleetwoods Zoo var inte vad jag hoppats på. Det som känns mest spännande är inledningen med Angel Come Home, en Beach Boys-cover...

Nr: xxxx/2222 (borttagen ur samlingen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar