The Musical Box: Tre russin i kakan

onsdag 2 maj 2012

Tre russin i kakan

ROLLING STONES – DIRTY WORKS - 1986

När det gäller Dirty Works känner jag att handlar om att pilla ut russinen kakan. Rolling Stones var inte på topphumör i mitten av 80-talet. 1986 var ett riktigt uselt år för Richards och Jagger.
Dirty Works är en skräpskiva och en platta eventuellt nytillkomna Stones-fans bör akta sig för så länge som möjligt.

Kanske ända tills att det är den enda Stones-LP som saknas i samlingen och man är ”tvungen” att skaffa den för att samlingen ska vara komplett.

Själv har jag inte spelat den sen 1986 (Jäpp!) förrän den åkte fram för någon vecka sen igen. Bara för att jag verkligen ville kolla om den är så kass som jag tyckt/trott i över 25 år.

Och det är den. Fan, jag hade nånstans hoppats på att minnet svikit mig. Men Dirty Works stinker fortfarande. Så är det!

Inte för att låtarna inte har energi. Det här är precis som nästan alla stones-plattor, överladdat och tempofyllt.

Problemet är väl bara det att det egentligen inte finns några direkt bra låtar...

Utom de där få russinen som jag nämnde i början av texten. De är:
Had It With You – en nästan grotesk boogie med Mick på munspel.

One Hit – enda låten med lite hitkänsla. En bra rocker helt enkelt.

Harlem Shuffle – en cover, men helt okej.

Resten är inte bra. En särskilt kraftig varning för reggaelåten (!) Too Rude. Undvika den till alla pris.

Nr: 536/2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar