The Musical Box: Yes som pudelrockare

måndag 21 maj 2012

Yes som pudelrockare

YES – 90125 – 1983

Mitt intresse för Yes var tidigare ganska begränsat. Men 1983 gjorde jag som de flesta andra, köpte albumet 90125....Owner Of A Lonely Heart, ni vet...
Jag blev inte särskilt mer intresserad efter det...
Det var den skivan som fick mig att låta bli Yes i många, många år.
Jävla 90125!

Då var det ju inne med ylande gitarrer, opersonliga trummaskiner och grandiosa syntharrangemang som plattade till precis varenda ambitiöst försök att göra bra musik.

Nu är väl inte 90125 en särskilt dålig platta. Sedd i 80-talets neongula ljus är den trots allt rätt okej.

Yes visste ju vad de höll på med. Det finns ett par rätt bra låtar, Changes till exempel.

Jag har kommit fram till följande:
90125 har inte mycket med progressiv rock att göra. Det här är pudelrock.
Sen får man väl erkänna att då nye gitarristen Trevor Rabin är skicklig och hans riff kan riva till rätt ordentligt.

Sydafrikanens grejer sätter sin prägel på det mesta på skivan. Men samtidigt är han en väldigt typisk 80-talsgitarrist...
Nej, 90125 kan jag inte rekommendera till nån som är intresserad av progressiv rock.

Däremot kan nog en och annan som fastnat med hela huvudet i 80-talets pudelrock ha lite glädje av den.

Nr: 439/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar