The Musical Box: Wishbone Ashs easylistening

fredag 23 september 2016

Wishbone Ashs easylistening

WISHBONE ASH – FRONT PAGE NEWS – 1977

Jag var tveksam till New England-plattan, tyckte att gamla hederliga Wishbone Ash förlorat för mycket av sin personliga stil. Bandet fortsatte att utplåna sig själva även på albumet efter, Front Page News, som är ett atmosfäriskt men anonymt album.
Jag har läst recensenter som jämfört Fron Page News med James Last. Det är naturligtvis bara elakt, men en rolig tanke, för helt fel är det inte.
Wishbone Ash är i så fall inne på en alldeles egen form av hårdrockeasylistening, vilket när jag tänker efter är en genre som de i så fall var föregångare till. Jag kan tänka mig ett antal här ej omnämnda pudelrockband man borde dra upp i sammanhanget, men låter bli.
I stället koncentrerar jag mig på den atmosfäriska sidan av Front Page News som inte alls är obehaglig, snarare tvärtom. Det är nästan så att jag kan tänka mig med att jämföra den här skivan med Camels sena 70-talare.

Front Page News är en LP som skapar mer stämning och atmosfär än innehåller starka melodier. Inget fel i det, det finns band som skapat sig hela karriärer på sånt.

Nr: 2073/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar