The Musical Box: Utan karta och kompass

söndag 23 oktober 2016

Utan karta och kompass

GODLEY & CREME – BIRDS OF PREY - 1983

Recensenten på Allmusic.com anför teorin att Godley & Creme spelade in precis vad som föll dem in när de gjorde plattan Birds Of Prey. Det är kanske sant. Det känns nämligen som Birds Of Prey saknar både karta och kompass.
Det är en synnerligen oberäknerlig skiva där både texter och musik är ganska ordentligt skruvade, där sarkasmerna och ironin yr genom luften. Sånt kan väl vara rätt intressant om det är gjort med någon slags tanke.

Men den här gången har nog de båda gamla 10cc-musikerna gått ett steg för långt. Musiken är knappast behaglig att lyssna på och det är tveksamt om det är underhållande eller roande.

Jag lyssnar numera inte gärna på skivan. Och när jag, som nu, gör det igen, blir jag fundersam på varför jag köpte den.

Möjligtvis hängde inköpet på inledningsspåret My Body The Car, som är en accapella...en mycket märklig sak...och väldigt udda till och med för att komma från Godley & Creme.

Jag kan väl också säga att den här skivan inte har något som helst med 10cc.s musik att göra, utom i några få sekvenser.

Allmusic.com sågar naturligtvis LP:n så mycket det går och hävdar att enda orsaken att skaffa Birds Of Prey är om man får tag på cd-upplagan. Ett par av extraspåren lär tydligen vara intressantare än resten av skivan, sägs det.

För min del tycker jag Birds Of Prey är en ganska udda sak att ha i samlingen, även om lyssningsvärdet, helt riktigt, är tämligen begränsat.

Nr: 422/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar