The Musical Box: Oskyldiga Innocence

lördag 1 oktober 2016

Oskyldiga Innocence

INNOCENSE – INNOCENSE – 1967

Jag hittade en skiva med The Innocence på en loppis i Jönköping. Jag fick den för en tia. Det var ett bra köp.
1967 började musiken bli allt mindre oskyldig. Det var Jefferson Airplane, Stones, Hendrix och Janis Joplin som bar skulden till det. Men det var det året The Innocence gav ut sin enda platta. Den är helt oskyldig. Snäll och lättrallad pop, lite bubblegum, som Ohio Express, 1910 Fruitgum Company och The Monkees.

Innocence är rätt kul, och ganska typiskt för sin tid kan jag tänka mig. Det finns ett par riktigt bra låtar på plattan. There´s Got to be a Word gillar jag. Och Mairzy Doats, som blev en mindre hit. Duon Pete Andreoli och Vinnie Poncia hade under flera år skrivit låtar åt artister som Crystals, Ronettes och andra Phil Spector-grupper, så de hade fått träning.

De hade tidigare dessutom gett en skiva under namnet Tradewinds. Men det blev bara en platta för The Innocence. Musiken var lite för lättsmält, och 1967 var det som sagt tyngre grejer som gällde.

Nr: borttagen ur samlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar