SHOCKING BLUE – BEAT WITH US – 1968
Första skivan med Shocking blue kom till innan karismatiska sångerskan Mariska Veres hittat bandet och blev den heta chilikrydda som fick fart på en annars lite smakfattig anrättning. Det är precis som skivtiteln säger, beatpop. Dock inte särskilt intressant sådan.
Nej, ett Shocking Blue utan sin sångerska är inte alls spännande. Pojkbandet Shocking Blue hade definitivt snöat in på storheter som Beatles, Hollies och andra i samma något lättsmälta genre. Att våra holländska ungdomshjältar dessutom blivit inte så lite imponerade av Elvis och Buddy Holly står också klart.
Bandets första skiva är därför en redan 1968 otidsenlig blandning av tämligen trevlig pop med brittiska influenser och en antal rocklåtar med 50-talsdoft. Beat With Us, som är en tysk pressning från 1970 av bandets debutplatta, är förmodligen bara något som samlare av Shocking Blue bör bry sig om.
Innan jag köpte skivan och sen hörde den för första gången hade jag hoppats kunna skriva att den hade vissa likheter med Jefferson Airplanes första skiva Take Off, den med Signe Anderson och innan Grace Slick kom till bandet.
Shocking Blkue skulle efter Mariska Veres entré nämligen jämföras med våra amerikanska hjältar. Men där Jefferson Airplane visade både lämpliga och olämpliga psykedeliska tendenser famlade Shocking Blue-pojkarna i luften.
Utan att ta i för mycket går det nog att hävda att Mariska Veres blev räddningen för detta annars ganska anonyma band. Det var hennes kraftfulla sångröst som senare skulle göra Shocking Blue till Hollands svar på Jefferson Airplane som under några år i början av 70-talet radade upp hitlåtar.
Den vi minns allra bästa är så klart Venus, som med jämna mellanrum dyker upp i tv-reklam för rakhyvlar för kvinnor. Love Buzz bör nog kommas ihåg för att Kurt Cobain och Nirvana på nytt grävde fram den 1989 och gjorde den till odödlig grunge. Men Beat With US har inget av det, inte ett enda spår.
Nr: 719/2222
Första skivan med Shocking blue kom till innan karismatiska sångerskan Mariska Veres hittat bandet och blev den heta chilikrydda som fick fart på en annars lite smakfattig anrättning. Det är precis som skivtiteln säger, beatpop. Dock inte särskilt intressant sådan.
Nej, ett Shocking Blue utan sin sångerska är inte alls spännande. Pojkbandet Shocking Blue hade definitivt snöat in på storheter som Beatles, Hollies och andra i samma något lättsmälta genre. Att våra holländska ungdomshjältar dessutom blivit inte så lite imponerade av Elvis och Buddy Holly står också klart.
Bandets första skiva är därför en redan 1968 otidsenlig blandning av tämligen trevlig pop med brittiska influenser och en antal rocklåtar med 50-talsdoft. Beat With Us, som är en tysk pressning från 1970 av bandets debutplatta, är förmodligen bara något som samlare av Shocking Blue bör bry sig om.
Innan jag köpte skivan och sen hörde den för första gången hade jag hoppats kunna skriva att den hade vissa likheter med Jefferson Airplanes första skiva Take Off, den med Signe Anderson och innan Grace Slick kom till bandet.
Shocking Blkue skulle efter Mariska Veres entré nämligen jämföras med våra amerikanska hjältar. Men där Jefferson Airplane visade både lämpliga och olämpliga psykedeliska tendenser famlade Shocking Blue-pojkarna i luften.
Utan att ta i för mycket går det nog att hävda att Mariska Veres blev räddningen för detta annars ganska anonyma band. Det var hennes kraftfulla sångröst som senare skulle göra Shocking Blue till Hollands svar på Jefferson Airplane som under några år i början av 70-talet radade upp hitlåtar.
Den vi minns allra bästa är så klart Venus, som med jämna mellanrum dyker upp i tv-reklam för rakhyvlar för kvinnor. Love Buzz bör nog kommas ihåg för att Kurt Cobain och Nirvana på nytt grävde fram den 1989 och gjorde den till odödlig grunge. Men Beat With US har inget av det, inte ett enda spår.
Nr: 719/2222
Håller med, Shocking Blue utan Mariska Veres är ett mediokert band. Räddningen för bandet blev att slänga ut den anonyme sångaren Fred de Wilde och ersätta honom med coola Mariska.
SvaraRadera