The Musical Box: Dansk folkrock med radikala texter

söndag 3 september 2017

Dansk folkrock med radikala texter

GASOLIN – GASOLIN 2 – 1972

Gasolins lite mysiga 70-talsrock står sig fortfarande, av någon anledning. Jag gillar den där avslappnade och coola attityden bandet verkade ha. Gasolin 2 är inte danskarnas mest välkända platta.
På banen och Fi-fi dong är det visserligen rätt bra tryck i, men jag kan inte komma ihåg att de spelades särskilt ofta förr. Men skivan är riktigt skön att lyssna på. De flesta andra låtarna är lite tillbakalutade.
Man kan väl kalla Gasolin för Danmarks första riktigt stora hårdrockband. Men den här plattan är knappast hårdrock. Gasolin 2 är lite mjukare, ungefär som Kim Larsens soloalbum. Kalla det dansk folkrock kanske, med lite beatlesanslag och halvradikala vänstertexter.
Men på den tiden jag letade gasolinskivor i Helsingborgs skivbutiker (det var nämligen där man i Sverige kunde hitta Gasolins plattor i början och mitten av 70-talet. Hemma i Jönköping skakade bara skivfolket på huvudet och log lite snett. Nix, inga danska rockplattor hemma...), var inte det här den första Gasolin-plattan jag var ute efter.

Då stod Gasolin 3, Gas 5 och den där sanslösa dubbel-skivan Live Sådan högst på listan. Gasolin 2 slank in i skivsamlingen några år senare. Nästan lite försynt, lite småmysigt. Men den har sin plats. Den är annorlunda, men skön. Fortfarande.

Nr: 228/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har skrivit om denna skiva tidigare, men ger den nu en ny chans med delvis nyskriven text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar