The Musical Box: Steve Forberts raspiga röst

fredag 13 april 2018

Steve Forberts raspiga röst

STEVE FORBERT – ROCKING HORSE HEAD – 1996

Rocking Horse Head sägs vara ett ganska svagt album av Steve Forbert. Men jag kommer väldigt bra överens med plattan, vilket jag inte gör med alla hans skivor. Anslaget är vemodigt och Forberts raspiga röst bär knappt, men humor saknas inte.
Jag lyssnade ganska mycket på skivan när den var ny. Då hade jag inte hört något av Steve Forbert på många år och förmodligen fanns det något av nyhetens behag över den. Jag fastnade omgående för lite knepiga låtar som If I Want You Now, My Time Ain´t Long, Don´t Stop och Good Planets Are Hard To Find. Tycker dock att skivan är lite ojämn, men det har alltid funnits något dylanskt över Steve Forberts låtar och det kommer fram här.
Att det är lågmäld countryrock gör mig ingenting, tvärtom. Möjligtvis beror det på bandet Forbert fick med sig in i studion, ett gäng rutinerade musiker som inte helt följer givna mönster utan går egna vägar och gavs den friheten av känsliga producenten Brad Jones. Stämningen känns avslappnad och behaglig.

Därför blir Rocking Horse Head ett helt okej forbertalbum utan att för den skull vara något av hans större verk. Det var dock en sjysst uppföljare till Mission Of The Crossroad Palms, som av många anses vara en av Steve Forberts allra främsta.

Nr: 74/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar