The Musical Box: Can´t Buy A Thrill - ett irriterande album

tisdag 15 maj 2018

Can´t Buy A Thrill - ett irriterande album

STEELY DAN – CAN´T BUY A THRILL – 1972

Do It Again är en bedövande inledning. Mycket bättre än så kan det inte bli. Det var en kaxig första låt av Steely Dan på deras allra första album. Men efter det har jag en kluven inställning till Can´t Buy A Thrill.
Okej, Reeling In The Years är också en så där låt jag får gåshud av. Om jag lyssnar på LP:n igen kan jag säkert räkna upp flera till. Om jag är på helt rätt humör blir det i så fall förmodligen alla. Men om jag vaknat på fel sida kanske det inte blir någon.
Nej, jag kommer inte överens med Can´t Buy A Thrill, det är ett album som kan irritera, men samtidigt vet jag att jag vid andra tillfällen inte kan låta bli den.
Can´t Buy A Thrill skiljer sig från andra Steely Dan-plattor. Den stora skillnaden är att den är betydligt rockigare än nästan allt annat de gjorde senare. Möjligtvis hänger det på att Walter Becker och Donald Fagen här tagit hjälp av sångaren David Palmer på flera spår.

Jag vet inte varför och kan inte historien bakom. Men när Becker/Fagen något år senare spelade in Countdown To Ecstacy var han borta, vilket jag med facit i hand kan tycka var ett bra val för Steely Dan utan att för den skull förringa David Palmer.

Med andra ord tycker jag bättre om många senare Steely Dan-plattor än Can´t Buy A Thrill. Jag vet dock att ganska många kännare anser att debutskivan är gruppens mest intressanta album.

Jag nöjer mig dock med att konstatera att Do It Again och Reeling In The Years är några av Steel Dans allra bästa låtar.

Nr: 153/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar