The Musical Box: Avslappnat eller oinspirerat av Prince

måndag 3 november 2014

Avslappnat eller oinspirerat av Prince

PRINCE – LOVESEXY – 1988

Lovesexy känns som en ganska oinspirerad LP för att vara Prince. Det är mer fräcka beats och rytmer än riktigt bra låtar. Det saknas något. Den är lite tråkig.
1987 var Prince på väg att ge ut sitt Black Album. Han ångrade sig dock i sista stund, stoppade pressarna, alla redan pressade vinylskivor förstördes.

Något senare kom Lovesexy i stället. Så här i efterhand (Black album släpptes senare på 90-talet) var det ingen bra idé. Lovesexy var ingen bra ersättare.

För den som kan sin Purple Rain och Dirty Mind är Lovesexy betydligt mildare i sin framtoning. Jag saknar det där skruvade och vilda. Det oberäknerliga och överraskande.

Det finns inte på Lovesexy. Inte ens när Prince går loss i hård funk blir det riktigt vasst. Varför vet jag inte. Kanske är det som Allmusic.com menar, att Prince var på väg att bli vuxen...eller ville prova på hur det skulle bli. Eller är kanske skivan lite för avslappnad för att fungera.

Nej, det här är nog en LP mest för fansen. Det är ingen bra skiva att börja med om man vill lyssna in sig på Prince. Då kan intrycket bli lite fel.

Nr: 953/2222

3 kommentarer:

  1. Ja, jag får också den känslan när jag hör det mesta Prince har gjort efter Purple Rain. Han blev kanske tagen på sängen av att PP blev så himla stor succé som den blev och försökte då komma ifrån den stilen, genom att göra den här skivan. Black Album skulle ha kommit ut redan då istället för på 90-talet.

    Hans publicitetsstunt senare med namnbyte och allt bevisar att framgångarna steg åt mer än bara huvudet senare. Lite hittade han tillbaka till gamla spår med Diamonds & Pearls i början av 90-talet, men sen tappade han spåret igen. Vad han gör nu vet jag inte för jag tappade intresset för hans musik efter Cream på just D & P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi inne på precis samma linje. Diamonds & pearls var lysande, men efter det...

      Radera
  2. Jag har aldrig varit något större fan av Prince, även om han naturligtvis gjort en del bra grejor. Mitt roligaste minne av Prince är faktiskt en intervju med Keith Richards från (tror jag) mitten av 1980-talet. Prince hade väl i något sammanhang sagt något negativt om Rolling Stones. Keith gav igen genom att i en intervju konsekvent omtala Prince som "dvärgen".

    SvaraRadera