The Musical Box: Poesi för kvarnbarn

onsdag 19 november 2014

Poesi för kvarnbarn

ANDERS F RÖNNBLOM – POESI FÖR KVARNBARN – 1981

Sällan eller aldrig har väl ett samlingsalbum som Poesi för kvarnbarn varit mer nödvändigt. Hur många utanför Stockholm visste 1981 vem Anders F Rönnblom var?
I början av 80-talet fick nog de flesta koll på supersingeln Jag kysste henne våldsamt och LP-skivorna Rapport från ett kallt fosterland och Vit flagg. De som var lite mer insatta hade hört Det hysteriska draget också. Många trodde historien började där.
När jag för första gången fick syn på Poesi för kvarnbarn i en skivaffär trodde jag det var F-ets första och okända platta. När jag sen fick lyssna på den i butiken, med hörlurar vid disken, åkte jag dit direkt.

Jag köpte skivan. Men när det var inte förrän jag kom hem och läste texterna på baksidan som jag insåg att det var ett samlingsalbum...som jag redan på den tiden försökte låta bli att köpa.

Nu gjorde detta inte särskilt mycket. Anders F Rönnbloms tidiga album, som Ramlösa kvarn och Måsarna lämnar Gotland var redan då svåra att få tag på, jag hade dem inte då. De fanns inte att köpa i Jönköping.

Så Poesi för kvarnbarn (låtar från åren 1972-1974) var den skiva som introducerade mig för låtar som poetiska Billys väntan på Isabell, Ulla-hau och Inga gränser.

Ramlösa kvarn och tuffa Desoto och Diesel måste jag ju också nämna. Men favoriten blev så klart, som för så många andra, Skördevisan.

Jag har nu gjort mig av med de flesta samlingsskivor som genom åren trots allt letat sig in i min skivsamling. Men Poesi för kvarnbarn vill jag ha kvar. Detta trots att Ramlösa kvarn, Måsarna lämnar Gotland och Alternativ rock´n´ roll cirkus sedan länge finns i hyllorna. Det handlar om nostalgi.

Nr: 281/2222

2 kommentarer:

  1. Jag bodde i Uppsala och kände till Anders F redan i mitten av 1970-talet. Eller kände till och kände till... min pappa kopierade Alternativ-skivan på kassett band hos en kompis. Men den gick rätt så varm hemma ett tag. (Det är nog också den som är min favorit av hans skivor, i princip varje låt sitter som en smäck. I alla fall i, eller på, mitt huvud.)

    Sen gick det många år innan jag fick anledning att tänka på AFR igen, men 1991 lärde jag känna Hasse Grapenmarks två barn (Hasse var Anders ständige musikaliske följeslagare under de tidiga åren) och då fick jag anledning att skaffa lite egna LP också. Vilket inte var så svårt, förutom den allra första var de rätt så lätta att hitta på skivbörsarna för en rimlig penning.

    Den här skivan brydde jag mig dock aldrig om att skaffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hysteriska draget blev min första, efter att jag hört en intervju med AFR i radion.
      Och du har så klart rätt, Poesi för kvarnbarn är inte direkt nödvändig att ha...utom av nostalgiska skäl kanske.

      Radera