The Musical Box: Fanny - första tjejrockbandet

lördag 11 juni 2016

Fanny - första tjejrockbandet

FANNY – MOTHER´S PRIDE - 1973

Fanny lanserades i början av 70-talet som det första riktiga tjejrockbandet. Högst troligt var det inte så, men att gruppen var det första amerikanska tjejband som fick skivkontrakt med ett större bolag är mer troligt.
Men förvänta dej ingen hård rock i samma stil som andra amerikanska rockband från den tiden. Fanny är betydligt mer lättsmälta, lite countryesque rock med anslag av både västkustpop och en aning psykedelia.

Mother´s Pride är dock inte första skivan utan deras fjärde platta och en ganska trevlig sak. Detta är en LP man kan frestas spela flera gånger i rad.
Soundet är rent och snyggt, vilket inte är nån tillfällighet. Den här skivan är producerad av Todd Rundgren som var av en av den tidens stora i branschen.

Fanny ger sig på en par rätt trevliga covers, bland annat Randy Newmans Last Night I Had A Dream som de gör alldeles lysande.

Men bäst är gruppen i sina egna låtar. Inte minst Solid Gold, som Keith Moon i The Who tyckte var så bra att han snodde den till sin enda solo-LP, Two Sides Of Keith Moon.

Nr: borttagen ur samlingen, såld.

5 kommentarer:

  1. http://mattsjansson.blogspot.se/2016/07/ett-paket-fran-forr.html

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Lysande välskrivet Mats!
      Att du var en sån fan av Fanny visste jag inte. Jag har tyvärr inte min skiva kvar, den är dock inte såld som det står i texten utan jag gav den till min dotter, så den har stannat i familjen.

      Radera
  3. Jag fick svar av en av systrarna som ville dela den i sin blogg, kul när man får prata med sina idoler,

    SvaraRadera