The Musical Box: Focus Hamburger Concerto

onsdag 22 juni 2016

Focus Hamburger Concerto

FOCUS – HAMBURGER CONCERTO – 1974

Hamburger Concerto skulle kunna vara den perfekta syntesen av rock och klassisk musik. Focus hittade här något som andra i mitten av 70-talet famlat efter i flera år.
Moody Blues klarade det inte, Deep Purples konsert med Londons filharmoniker gick inte att ta på allvar, Ekseption gick nästan för långt. Men Hamburger Concerto är något helt annat, där klassiskt skolade flöjtisten Thijs van Leer tillsamnmans med jazzrockgitarristen Jan Akkerman skapar något jag påstår är helt unikt i genren.
Hamburger Concerto är ett helt instrumentalt album förutom diverse tungomålstalande och joddlande från Thijs van Leer. Att Focus hämtat en stor del av sin inspiration från Bachs orgelmusik går inte att gå förbi.

Det visar sig inte minst i överväldigande kyrkorgelstycket La Cathedrale De Strasbourg, men allra mest i b-sidans mastodontiska Hamburger Concerto, som är ett storverk i sig, även om jag antar att folk med skolning i klassisk musik inte alls är överens med mig i detta.
Eftersom jag själv har rockmusiken som utgångspunkt är förstasidans Harem Scarem LP:ns centrala verk för mig. Det är här Focus på allvar kopplar samman den progresiva rocken med klassisk musik och får det att, i mina öron, fungera på ett helt fantastiskt sätt.

Harem Scarem är den elaka kusinen till Hocus Pocus, som är en av Focus mest välkända låtar, älskad eller hatad. Hamburger Concerto blev det fjärde i raden av ypperliga album från holländska Focus. Men det blev också bandet sista mästerverk. Det är ett album som har sin självklara plats i min samling.

Nr: 1466/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar