The Musical Box: Det var inte bara Stones som stökade till det...

onsdag 31 augusti 2016

Det var inte bara Stones som stökade till det...

ROLLING STONES – AFTERMATH (US) - 1966

Först vill jag säga att Aftermath är en förbannat bra popskiva. Jäpp, du läste rätt – popskiva – jag återkommer till det.
Men nu måste vi reda ut det här med vilka låtar som är med på vilken platta. Det kunde skifta. I skivindustrins barndom hängde det där nämligen på var skivan gavs ut. Det handlade inte om att Rolling Stones ville stöka till det.

Jag har skrivit om Stones röriga skivutgivning tidigare, så se det här som en liten fortsättning. Så här:
Aftermath gavs först ut i England i april 1966, då med Mothers Little Helper som förstalåt och sammanlagt hela 14 låtar på skivan. Den låten fanns dock redan utgiven i USA på singel. Så när skivan gavs ut i där i juni samma år byttes Mothers Little Helper ut mot Paint It Black, som i sin tur bara kommit på singel i England...
För säkerhets skull togs dessutom Out Of Time, Take It or Leave It och What To Do bort. De fyra låtarna släpptes året efter i USA, då de var med på amerikanska skivan Flowers, som först inte släpptes i England...och som var ett hopplock av Aftermath och Between The Buttons...

Hängde du med där? Det är alltså den engelska pressen som bör finnas i samlingen...och den amerikanska - som jag ser det.
När man tänker efter är Aftermath, oberoende om det är den amerikanska eller den brittiska, mer pop än bluesrock och rhythm´n´ blues. Jag får för mig att Stones 1966 ville prova något nytt...kanske sneglade de på Beatles...

Vad det gäller Aftermath är det just den där mixen mellan skitig blues och britpop som gör skivan så charmig. Stupid Girl, Lady Jane, It´s Not Easy, bara som exempel. Men blues är det gott om ändå, skivans stora låt är så klart Under My Thumb, men ruffiga Going Home är också lysande. Och så gillar jag Brian Jones sitar på Paint It Black. På min amerikanska skiva, vill säga...

Nr: 1491/2222

3 kommentarer:

  1. Det är viktigt med lite historieperspektiv. Kommersiell skivutgivning började redan på 1890-talet. Det är alltså lite märkligt att påstå att 1966 var i "skivindustrins barndom". Det som var nytt i det aktuella fallet var nog snarare det som brukar kallas "the british invasion", dvs. att brittisk popmusik plötsligt hade enorm popularitet i USA. Skivbolagen verkar inte riktigt ha hängt med i utvecklingen, vilket ledde till att man inte samordnade marknadsföringen för den brittiska/europeiska marknaden med marknadsföringen för den amerikanska marknaden. Därigenom - gissar jag - uppstod fenomenet med skillnader mellan brittiska och amerikanska utgåvor av vissa skivor. Men skivindustrin som helhet befann sig knappast i sin barndom. Sett ur ett övergripande perspektiv kan man nog hävda att 1960 - 80-tal var den internationella skivindustrins absoluta guldålder, medan industrin nu åldras och sakta tynar bort till förmån för andra medieformat.

    SvaraRadera
  2. Förresten, bortsett från det där med skivindustrins historia (se tidigare kommentar) håller jag i stort med dig i ditt omdöme om "Aftermath".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Det känns skönt att du håller med mig om Aftermath, i stort. Du har givetvis rätt ang "skivindustrins barndom", vilket var helt fel ordval av mig.

      Radera