The Musical Box: Snyggt jobb av Golden Earring

onsdag 17 augusti 2016

Snyggt jobb av Golden Earring

GOLDEN EARRING – NAKED II – 1997

Jag hade inte mycket hopp om den här skivan när jag köpte den. Ett gäng rockgubbar som på ålderns höst lade undan elgitarrerna och ägnade sig åt att göra om sina gamla grejer med en maximalt minimalistisk inriktning låter ju inte särskilt spännande. Men som så många gånger förr när det gäller mitt holländska favoritband fick jag ändra uppfattning. Naked II är en riktigt bra liveplatta.
Det här med unpluggedinspelningar blev i början av 90-talet, tack vare MTV, en gångbar metod för att ge ut gamla låtar på nytt, men då med bara akustisk gitarr och sparsamt komp. Alla gjorde det; Dylan, Springsteen, Nirvana, Clapton...

Golden Earring gillade idén så mycket att de gav ut hela tre album. Första plattan, The Naked Truth, släppte de 1992. Naked II kom fem år senare. Den tredje delen i denna förmodligen oplanerade trilogi dök upp 2006 under namnet Naked III – Live In Panama.
Oplanerad gissar jag eftersom Golden Earring på den första skivan rev av hela sitt register av hits; Radar Love, Twilight Zone, Mad Love´s Coming, Vanilla Queen...

George Koymanns fick alltså gräva djupare i arkivet till andra skivan, vilket man skulle kunna tro var ett nedköp. Men det blev precis tvärtom. Naked II ger i stället ett lysande tillfälle att upptäcka en rad gamla ”golden earrings” igen.

Jag hade till exempel fullständigt glömt hur bra LP:n Contraband var, men blev påmind när jag fick höra den skivans stora hit Bombay igen, men nu med akustisk gitarr i stället för ylande elgitarrer. Kanonbra.

The Devil Made Me Do It är en annan gammal hitlåt som jag har på singel men nog inte spelat sedan 1981... Den andra trevliga biten med Naked II är att Golden Earring faktiskt gör det riktigt snyggt. Även den som aldrig tidigare hört en enda Golden Earring-låt borde kunna uppskatta Naked II för sin behagliga atmosfär och sina starka melodier.

Nr: 196/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar