The Musical Box: Grobschnitt och Village People

måndag 11 december 2017

Grobschnitt och Village People

GROBSCHNITT – VOLLE MOLLE – 1980

Det är inte i det sena 70-talet eller tidiga 80-talet man ska leta efter Grobschnitts rötter. För att förstå bakgrunden till ett livealbum som Volle Molle måste man gräva sig tillbaka till mitten av 60-talet, föregångaren Crew Blues Session, rockteaterprojektet Wutpickel och till sist Eroc, som nog kan påstås vara den egentliga förlagan till Grobschnitt.
När man vet detta inser man varför Volle Molle har en sån teatralisk utstrålning som den har. Det är ett livealbum av ett tyskt krautrockband men skulle precis lika gärna kunna vara en soundtrack till någon form av rockteater. Om detta är positivt eller inte är jag inte säker på, inte när det gäller Volle Molle.
Två år tidigare släppte nämligen Grobschnitt livealbumet Solar Music-Live, en skiva jag efter ganska många år fortfarande har svårt att slita mig från nåär den nån gång ibland hamnar på skivtallriken. Solar Music är en musikalisk explosion och enligt min mening en av de främsta tyska liveplattor som spelades in under krautrockepoken.
Jag vill så klart ställa samma höga krav på Volle Molle, kunna sätta mig ner och njuta. Men den här gången gör Grobschnitt mig lite besviken. Redan i inledningen, där bandet av någon anledning tar upp Village People och YMCA, blir Volle Molle en pekpinne och politiskt korrekt tråkig.

YMCA stod naturligtvis inte högt i kurs hos tyska progrockfans på 70-talet, och gör det inte nu heller. Jag håller med. Men det känns lite billigt och allt för lättköpt att Grobschnitt häcklar Village People som avstamp för sin konsert.

Volle Molle har naturligtvis sina höjdpunkter den också. Men kommer i min värld inte i närheten av Solar Music. Och känns därför inte lika nödvändig i min samling.

Nr: 494/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar