The Musical Box: Ikarus inte tillräckligt nära solen

lördag 23 december 2017

Ikarus inte tillräckligt nära solen

IKARUS – IKARUS – 1971

Ikarus är inget ovanligt namn för ett rockband, det finns några till. En del av dem blev övermodiga och flög för nära solen. Så inte detta tyska krautrockband, som nog kan sägas höra till föregångarna inom jazzrockfusion. Detta numera synnerligen obskyra album sägs dock vara det första i genren som gavs ut i Tyskland.
Albumet finns sedan en tid tillbaka som reissue, vilket uppskattas av bland annat mig som annars inte haft en chans att få lyssna på skivan. Nu är skivan dock inte så banbrytande som man skulle kunnat hoppas att den var. Jag gillar skivan, jag tycker bra om bandets sätt att ta sig an uppgiften. Men (jag kunde inte låta bli) Ikarus lyfter inte så högt som jag hoppats.
Frågan är om de ändå inte skulle vågat flyga lite närmare solen för att skivan nu för tiden skulle kunnat få kultstatus. Ikarus album kommer inte upp till samma höga nivå som till exempel Out Of Focus, som nog kan påstås vara Tysklands främsta inom genren. Men å andra sidan fanns det inte många band som nådde så högt.

Hur som helst är Ikarus skiva absolut ett album jag tycker om att lyssna på. Låtarna är långa, det händer mycket och vindlingarna genom det musikaliska landskapet är spännande att följa.

Man ska inte ge upp redan efter första låten. Inledningen av Eclipse är lite väl rakt på för att åtminstone jag ska uppskatta det. Men klarar man sig förbi de första minuterna och tar sig vidare till 15 minuter långa Skyscrapers And Sooner Or Later blir upplevelsen något helt annat. Rekommenderas!

Nr: 862/2222

1 kommentar:

  1. Tack för alla läsvärda recensioner, musiktips och botanisering bland vinyler under det gångna året!
    God Jul & Gott Nytt År!

    SvaraRadera