The Musical Box: En av tidernas bästa hårdrockplattor

måndag 29 januari 2018

En av tidernas bästa hårdrockplattor

DEEP PURPLE – IN ROCK – 1970

När jag skrev om In Rock för fem år sedan var jag helt övertygad om att det var den bästa hårdrockplatta som någonsin spelats in. Nu har det gått några år, jag har omvärderat mina känslor för skivan något. Det är fortfarande ett fantastiskt hårdrockalbum, men det blev nog lite för mycket 2012.
Så här skrev jag 2012: Om jag så blev väckt mitt i natten. Mitt svar på vilken tidernas bästa hårdrockplatta är skulle jag aldrig tveka på: In Rock med Deep Purple. Den är ett monster. Ett oslagbart mästerverk...
Jodå, när jag hör låtar som Speed King, Child In Time och Bloodsucker får jag samma känsla idag också. Men jag inser att en av orsakerna till det kallas nostalgi, vilket har en ganska taskig inverkan på det som kan kallas omdöme. Det är därför jag ändrat titeln på artikeln från Tidernas bästa hårdrockplatta till Ett av tidernas bästa...
In Rock är den första rockplatta som spelades in Deep Purples Mark II-sättning; Ian Gillan, Roger Glover, Ritchie Blackmore, Jon Lord och Ian Paice. Året innan hade de visserligen spelat in Concerto For Groups And Orchestra tillsammans med en symfoniorkester. Men det var med In Rock de erövrade världen.

Jag kommer att fortsätta hylla In Rock. Bättre än så blev aldrig Deep Purple. För att vara en ”debutskiva” är den fantastisk. 2012 skrev jag att In Rock borde vara referensskivan för alla hårdrockare.

Numera nöjer jag mig med konstaterandet alla precis varenda låt på skivan är fantastisk och att In Rock är ett av de bästa hårdrockalbum som någonsin spelats in. Men det finns flera andra album som också är aspiranter till den titeln...

Nr: 924/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar