The Musical Box: En rallarsving av Deep Purple

söndag 1 juli 2018

En rallarsving av Deep Purple

DEEP PURPLE – FIREBALL – 1971

Som två gamla boxare brukar vi puckla på varandra, Deep Purples Fireball och jag. Och nog har det delats ut en del smällar.
Rond 1
Demon´s Eye är en rallarsving av sällan skådat slag. En ruggig rocker med precis de rätta hårdrocksackorden som bara Ritchie Blackmore kan göra. En tung rocker. Fireball också en ruggigt bra låt. Golvad! Inget snack om det.
Rond 2
Mitt effektivaste vapen borde vara att enkelt och retfullt lyfta upp pick-upnålen från skivtallriken. Och nog har jag varit frestad, inte minst efter att ha lyssnat på countrylåten Anyone´s Daughter. Den begriper jag inte alls. Visst är det möjligt att Purplegänget ville bredda sig efter In Rock, men det var nog i fel riktning i alla fall. Men nålen har alltid fått ligga kvar. Vi följer så klart Queensberryreglerna från 1867 och där är slag under bältet inte tillåtna, även om jag vid något tillfälle påpekat att den där countryprylen nog borde räknas dit. Men jag tar poängen.
Rond 3
Vi fortsätter cirkla runt varandra och delar ut lätta men irriterande jabbar både från höger och vänster. The Mule är en sådan, en nästan psykedelisk låt som är minst sagt skum. Och No, No, No tycker jag bara är fruktansvärt jobbig. Men det slutar alltid med att jag ger upp och konstaterar att Fireball vinner på poäng. Den är inte lika vasst som In Rock eller Machine Head, men inte så långt ifrån. Och det är tillräckligt för min del.

Nr: 322/2222

OBS! Favorit i repris. Jag har berättat om denna skiva tidigare, men ger nu samma text en ny chans.

1 kommentar:

  1. Underskattat album helt klart. Demon's Eye klart bäst på denna platta. Du inspirerade mig att lyssna på denna skiva idag. Tack.

    SvaraRadera