The Musical Box: En svårflörtad skönhet

tisdag 19 mars 2013

En svårflörtad skönhet

SAVAGE GRACE – SAVAGE GRACE – 1970

Den här LP:n plockade Mauritz upp på Record Service när jag kom in där. Det här var något för mig, menade han. Och jag höll med. Kunde inte göra annat. Jag hade ju redan skivan...
Savage Grace är något av en okänd storhet. Skivan är från 1970 och knappast en sån där som folk springer benen av sig för. Den går säkert att köpa för en ganska billig peng nu för tiden.

Det var inte många som ville ha skivan i början av 70-talet heller. Savage Grace var aldrig något av de riktigt heta banden, inte ens hemma i Michigan. Men skivan är så klart synnerligen underskattad, en svårflörtad liten skönhet som nog borde fått större uppmärksamhet än den fick.

Savage Grace var från början ett jazzgäng, som hoppade över till rocksidan. Därför är deras musik inte helt lätt att ta till sig.

Det är dock en samling drivna musiker. De växlar elegant mellan tunga rockriff och betydligt mer sofistikerade grejer.

På den här plattan mer eller mindre mosar de All Along The The Watchtower, river sen av en svettig boogie för att därefter glida över i stilsäker jazzrock.

Nu för tiden skulle man säkert kunna hävda att Savage Grace hör till den progressiva genren. Detta är en LP med flera bottnar där det finns mycket spännande att upptäcka. En skiva jag absolut rekommenderar.

Nr: 1528/2222

4 kommentarer:

  1. Håller med, det här är en riktigt bra lp. Om jag förstått rätt så gjorde de även en andra lp som jag varken har sett eller hört än så länge. Hoppas att den är lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras andra, som heter II, ser du kanten på om du tittar till höger på bilden. Den är hyfsad, lite hårdare om man säger så, men inte riktigt lika stark som den här.

      Radera
  2. Sedan gjorde ju två av killarna i gruppen en skiva tillsammans under namner Seanor & Koss. Den är också riktigt bra. Lite annan stil, mer "vanlig" rock i exempelvis Rolling Stones anda. Den är inte lätt att hitta men brukar å andra sidan inte vara särskilt dyr när man väl gör det. Rekommenderas.

    SvaraRadera
  3. Den hade jag inte koll på. Tack för tipset!

    SvaraRadera