The Musical Box: Onödig av McCartney

lördag 16 mars 2013

Onödig av McCartney

PAUL McCARTNEY – GIVE MY REGARDS TO BROAD STREET - 1984

1984 borde vara ett årtal som får alla kännare av Paul McCartneys album att dra öronen åt sig. Ett av de där åren mellan Pipes Of Peace och Press To Play...(say no more)...
Men det var det året Macca gav ut den mycket märkliga plattan Give My Regards To Broad Street. Som skulle vara ett soundtrack till en film ingen sett med Paul McCartney själv i huvudrollen. Jag har inte heller sett den...

Soundtracken består att fåtal nya låtar och ett antal nyinspelningar både av Beatleslåtar och McCartneys egna. Överraskande nog är den inte så hemsk som man skulle kunna tro. Den är faktiskt rätt trevlig att lyssna på...delvis.

Nya låten (då!) No More Lonely Nights får man nog säga är en av McCartneys bästa i genren bombastiska trallballader. En riktigt bra låt.
Sen blir jag mer tveksam. För det första har jag aldrig insett det stora i att göra nyinspelningar av gamla låtar. Särskilt inte för en sån artist som Paul McCartney.

Hans röst blev ju inte bättre med åren och att dessutom ge sig på gamla beatlesklassiker som Eleanor Rigby, Good Day Sunshine och Yesterday känns lite överflödigt. Däremot tycker jag lite, lite bättre om ”nya” Ballroom Dancing, den är lite tuffare här än på Tug Of War.

Men som helhet...nä...Give My Regards To Broad Street känns rätt onödig. För den som absolut har ett behov av de här låtarna rekommenderar jag nån samlingsplatta i stället, en där No More Lonely Night finns med. Det räcker...

Nr: 1184/2222

2 kommentarer:

  1. Har för mig att mr David Gilmour gör ett snyggt solo på No More Lonley Nights, detta var faktiskt sista vinylskivan jag köpte innan jag sålde av alla mina under en tio års period samlade lp-skivor, det måste ju varit -84 då, jag var helt såld på den då nya fantastiska cd:n, det höll i sig i tjugo år.........

    SvaraRadera