The Musical Box: The King of ragtime

lördag 16 mars 2013

The King of ragtime

THE STING – ORIGINAL MOTION PICTURE SOUNDTRACK – 1974

Filmen The Sting är en alldeles lysande skildring av 1920- och 1930-talens amerikanska gangstervärld. På svenska hette filmen Blåsningen, och den gick hem...både själva blåsningen och filmen...som nog alla gick och såg på bio.

Paul Newman och Robert Redford hade huvudrollerna. Filmen – och soundtracken – gjorde dessutom gärningen att lyfta fram Scott Joplins då nästan helt bortglömda ragtimemusik.

Ledmotivet, The Entertainer, blev väl en mindre hit? Tack vare The Sting började folk som vanligtvis lyssnade på Black Sabbath och Deep Purple att leta inspelningar med The King Of Ragtime.

Som jag kommer ihåg det gick dock detta över ganska snabbt...men märkligt var det ändå...

Nr: xxx/various (utrensad ur samlingen)

2 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt att The Sting blev en sådan hit, kommer ihåg att jag blev så förbannad på den låten när jag spelade in kvällstoppen (eller 10-i-topp) från transistorradion till min fina Tandbergs rullbandare, och mitt bland att skön glamrock kom...ragtime...konstigt.
    Förbaskat bra film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ah, en tandbergare, en sån har jag, men har nog inte använt den på 20 år. tror inte den funkar, en 66:a

      Radera